MY22: Honda Monkey en Super Cub

Twee iconische 125 cc Honda's keren terug als Euro 5-modellen: de Monkey en de Super Cub. Daarmee lanceert Honda ook meteen z'n eerste (straat)modellen voor modeljaar 2022. 

 

De Monkey is Honda's meest authentieke funmachine en begon z'n carrière in 1961 als model voor attractieparken in Japan. Door de jaren heen zou de Monkey echter wereldwijd tot een cultmodel uitgroeien. Ook voor modeljaar 2022 blijven een aantal karakteristieken, die van de Monkey een 'Monkey' maken, behouden. We hebben het dan over het mini-apehanger stuurtje, de verchroomde spatborden, de hoog geplaatste uitlaatlijn en het dikke zadel. De dikke blokbanden en de pindavormige brandstoftank maken de look helemaal af. 

Het luchtgekoelde 124 cc viertakt motorblokje voldoet nu aan de Euro 5-emissienorme.  De eencilinder produceert 9,3 pk en heeft een koppel van 11 Nm. Honda pakte ook de versnellingsbak aan, die vanaf nu 5 (ipv 4) versnellingen heeft, waardoor de kruissnelheid een stuk hoger komt te liggen.

 

De 2022 Honda Monkey komt naast het vertrouwde Banana Yellow en Pearl Nebula Red, nu ook in Pearl Glittering Blue.

Banana Yellow

Pearl Nebula Red

Pearl Glittering Blue

Super Cub 125

De Super Cub is de 125 nieuwste interpretatie van Honda's grootste succesmodel: de Cub. Voor 2022 werd de eencilinder motor onder handen genomen. Naast het Euro 5-conform zijn, resulteerde dat ook in een toegenomen vermogen van 9,8 pk en een maximaal koppel van 10,4 Nm. De Super Cub doet het nog steeds meteen een vierbak, maar door de (automatische) centrifugale koppeling wordt het schakelen tot een minimum beperkt. 

Honda raakte niet aan de klassieke vormgeving van de Super Cub, al kreeg de scooter nu wel een duozit en ditto voetsteunen. De Super Cub is in één kleurstelling verkrijgbaar en dat is Mat Axis Grey Metallic.

Tekst: BJ

Foto's: Honda News

Geschreven op 22 juni 2021
© Motoren & Toerisme