MY22: Honda CRF450R

Nadat Honda voor 2021 een compleet nieuwe CRF450R presenteerde, wordt deze machine voor modeljaar 2022 verder verfijnd.

In de handen van Tim Gajser pakte de CRF450R de afgelopen twee seizoenen (2019 en 2020) telkens de wereldtitel in de prestigieuze MXGP-klasse. Op het 2022-model werd de ECU geherprogrammeerd en dat met het oog op een soepelere vermogensafgifte, die tegelijkertijd voor meer tractie moet zorgen.

Verder pakte Honda ook de Showa-veerelementen van de CRF450R aan. Zowel op de voorvork als op de schokbreker werd het binnenwerk herzien. De bedoeling daarvan was om tot een betere balans tussen voor- en achterpartij te komen.

Drievoudige drievuldigheid van de elektronica

Crossmotoren mogen er dan al rauw en primitief uitzien, niets is minder waar. Op een premium crossmotor als deze Honda spelen elektronische hulpmiddelen ondertussen ook een hoofdrol. De CRF450R beschikt over drie verschillende motormappings. Naast de ‘Standard’ basis-mapping zijn dat ‘Smooth’ en ‘Agressive’.

Dan zijn er drie gradaties van tractiecontrole waarbij de eerste modus het minst ingrijpt. Alleen bij wielspin en in krappe bochten grijpt deze modus in. De derde modus grijpt het snelst in en komt vooral in modderige en gladde omstandigheden tot z’n recht. De tweede modus is tenslotte een compromis tussen beide uitersten.

Tot slot heeft de CRF450R ook drie verschillende niveau’s van launch control. Het derde niveau beperkt het toerental tot 8.250 opm en is bedoeld voor beginnende rijders en modderige omstandigheden. Dan volgt het tussen-niveau waarbij het toerental beperkt wordt tot 8.500 opm. Dit is bedoeld voor de iets meer ervaren rijders en droge omstandigheden. Tot sloot is er ook nog het eerste niveau waarbij het toerental tot 9.500 opm kan klimmen. Uiteraard is dit voor zeer ervaren of gedegen rijders (Inters) bedoeld.

De Honda CRF450R heeft een drooggewicht van 105,8 kg. De machine is afgebouwd met premium componenten. Naast de Showa vering zijn dat wielen van het Japanse D.I.D., Dunlop MX33 banden en een Renthal Fat Bart als stuur.

De leveringsdatum en de prijs van de CRF450R volgen later.

 

Tekst: BJ

Foto's: Honda News

 

Geschreven op 26 mei 2021
© Motoren & Toerisme