MY22: Ducati Streetfighter V2 en Streetfighter V4 SP

Ducati lanceert voor 2022 twee nieuwe Streetfighters. Een SP-versie van de Streetfighter zat er natuurlijk al een tijdje aan te komen, helemaal nieuw daarentegen is de Streetfighter V2.

Streetfighter V2

 

De nieuwe Streetfighter V2 wordt gekenmerkt door een scherp design, dat de klassieke stijlelementen van de Streetfighter V4 omarmd. Te beginnen met de opvallende koplamppartij, die aan het V-vormige daglicht van de Ducati sportmotoren doet denken en geïnspireerd werd door de grijns van ‘The Joker’. Het designconcept achter dit nieuw model is rond het mechanisch gedeelte gebouwd, en het Superquadro-blok fungeert daarbij als dragend element.

Het hart van de Streetfighter V2 is de 955 cc  Euro 5-conforme Superquadro. Dit motorblok produceert een piekvermogen van 153 pk (aan 10.750 opm) en een maximaal koppel van 101.4 Nm (aan 9.000 opm). Volgens Ducati resulteert dit alles in een motor die niet alleen bruikbaar en genietbaar is op de openbare weg, maar ook in een effectieve en uitstekende krachtbron voor circuitgebruik. In vergelijking met de Panigale V2 heeft de Streetfighter V2 een kortere eindoverbrenging (15/45 vs 15/43) wat op de weg moet resulteren in meer koppel aan het achterwiel en tegelijkertijd ook een betere respons geeft bij het (her)opendraaien van het gashendel.

 

Bij het ontwikkelen van de ergonomie werd vooral naar het gebruik op de weg van deze Streetfighter V2 gekeken. Sportiviteit en comfort fungeren daarbij als twee grote meerwaarden. Het hoge en brede aluminium stuur van de Streetfighter V2, vervangt de clip-ons van de Panigale V2. Het zadel is nu breder en voorzien van een dikkere vulling die deze motorfiets comfortabeler moet maken. Daarop aansluitend werden ook de voetsteunen geherpositioneerd zodat er meer plaats werd gecreëerd. Volgens Ducati helpen al deze ingrepen om de berijder meer controle te geven bij sportief rijden, maar maken ze tegelijkertijd de motorfiets ook geschikter voor dagdagelijks gebruik.

Tijdens de ontwikkeling van dit nieuwe model, werd er ook op de set-up van het chassis gefocust. Zo is de enkelzijdige swingarm 16 mm langer dan die van de Panigale V2. De langere achterbrug moet de stabiliteit van de hele motorfiets verbeteren. Als veerelementen koos Ducati voor een 43 mm Showa BPF upside-down voorvork en een Sachs schokbreker. Een gepaste calibratie van beide elementen moet de motorfiets comfortabeler op de weg maken en tegelijk makkelijk aanpasbaar voor het circuit.

De Streetfighter V2 is uitgerust met 5-spaaks wielen en de nieuwe Pirelli Diablo Rosso IV banden: 120/70 ZR17 vooraan en 180/60 ZR17 achteraan. Ducati opteerde om het complete remsysteem van de Panigale V2 over te nemen op de Streetfighter V2. Op een element na dan, de remblokjes kregen een minder agressieve ‘bijt’. Remmen gebeurt vooraan met twee radiaal gemonteerde Brembo M4-32 remklauwen en 320 mm remschijven.

Ook het moderne en uitgebreide pakket aan elektronische rijhulpmiddelen erfde de Streetfighter V2 van z’n Panigale tegenhanger. Een 6-assige IMU stuurt de elektronica aan. Het pakket omvat ABS Cornering EVO met ‘slide by brake’-functie, De EVO 2-versie van Ducati Traction Control (DTC), De EVO 2-versie van Ducati’s Quik shift up/down (DQS), Ducati Wheelie Control (DWC) EVO en Engine Brake Control (EBC) EVO.

De Streetfighter V2 heeft drie verschillende rijmodi (Sport, Road en Wet) met aangepaste controle-settings. De elektronische uitrusting kan verder aangescherpt worden met accessoires uit de Ducati Performance-catalogus zoals de Ducati Data Analyzer (DDA + GPS) en het Ducati Multimedia-systeem.Verder is de Streetfighter V2 uitgerust met full LED-koplampen en een 4.3 duims TFT-dashboard, dat via een intuïtieve interface bediend wordt.

 

De nieuwe Ducati Streetfighter V2 staat vanaf december bij de officiële dealers van het merk en dat in het vertrouwde Ducati Red met zwarte wielen.
 

Streetfighter V4 SP

Naast de nieuwe Streetfighter V2 laat Ducati ook een SP-versie van de Streetfighter V4 op de wereld los. SP staat daarbij voor ‘Sport Production’. Volgens Ducati is deze nieuwe Streetfighter V4 SP de meest adrenaline-spuitende naked die ooit in Borgo Panigale van de band rolde. Door gebruik te maken van componenten van de Superleggera V4 wist Ducati het rijklare gewicht van deze Streetfighter V4 te beperken tot 196 kg. Dat is 3 kg minder dan de Streetfighert V4 S. De machine kreeg ook een speciale ‘livrei’. Het Ducati Centro Stiel ontwierp de winter test-livrei die een combinatie is van Matt Black op de stroomlijn, Matt Carbon op de velgen en zijvleugeltjes, rode accenten en de geborsteld aluminium tank.
 

Z’n lagere gewicht heeft de V4 SP onder ander te danken aan de vijfspakige koolstofvezel velgen. Deze zijn 1,4 kg lichter dan de exemplaren van gesmeed aluminium die standaard op de V4 S zitten. Verder zijn er ook nog de exclusieve Brembo Stylema R remklauwen en de Öhlins Smart EC 2.0 elektronische ophanging.


 

De Streetfighter V4 SP is vanaf januari 2022 leverbaar in de ‘Winter-test’ kleurstelling en in éénzitsconfiguratie.

 

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Media House

Geschreven op 12 november 2021
© Motoren & Toerisme