MY22: Ducati Panigale V2 Bayliss

Met de nieuwe Panigale V2 Bayliss  trapt Ducati ruim vijf maand voor Nieuwjaar het modeljaar 2022 af. Dat Ducati nu een model naar Troy Bayliss vernoemt is geen toeval, het is dit jaar immers 20 jaar geleden dat de Australiër z’n eerste wereldtitel won. Voluit heet dit model dan ook’ ‘Ducati Panigale V2 Bayliss 1st championship 20th anniversary’. Maar wij korten dat dus af tot Panigale V2 Bayliss.

De rood/groene kleurstelling van de Panigale V2 Bayliss, met het nummer 21 op de zijflanken, is geïnspireerd op de 996 R (de raceversie van de Ducati 996, nvdr) waarmee Bayliss in 2001 z’n eerste wereldtitel won. Bayliss’ vaste racenummer 21 komt ook terug in de bestikking van het zadel. In tegenstelling tot een standaard Panigale V2, is de Bayliss-versie voorzien van een éénzit-zadel. Het draagt bij aan het racy karakter dat deze machine.

Ducati vond dat de Panigale V2 Bayliss als ‘tribute bike’ aan de drievoudige wereldkampioen absoluut Öhlins veringscomponenten moest hebben.  De ‘Bayliss’ komt dan ook met een volledig instelbare NIX 30 upside-down voorvork, een al even compleet regelbare TTX 36 mono-shock en een stuurdemper van de Zweedse veringspeciaist. Dankzij de eenzit-configuratie en de keuze voor een Li-Ion batterij weegt de Bayliss-versie 3 kg minder dan het basismodel van de Panigale V2.

 

Technische fiche Ducati V2 Bayliss 1st championship 20th anniversary.

Motor: Vloeistofgekoelde 90° V-twin

Cilinderinhoud: 955 cc

Vermogen: 155 pk (aan 10.750 opm)

Koppel: 104 Nm (aan 9.000 opm)

Rijklaar gewicht: 197 kg

Vering: Öhlins NIX 30 upside-down voorvork en TTX 36 schokbreker beiden volledig instelbaar

Kleur: rood/groene ‘tricolore’ Troy Bayliss-tribute

 

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Media House

Geschreven op 22 juli 2021
© Motoren & Toerisme