MY22: Ducati DesertX

Ducati lost al een heel najaar het ene na het andere 2022-model. Maar dé echte nieuwigheid hielden ze in Borgo Panigale voor het laatst. Ducatisti krijgen met de DesertX een laat sinterklaasgeschenk.

Helemaal nieuw is dit model niet, want op EICMA 2019 toonde Ducati al eens een DesertX conceptstudie op basis van de Scrambler. En nu wordt de DesertX realiteit. Meteen is dit ook de meest off-roadgerichte – minstens qua uiterlijk dan – die ooit in productie ging. Tegelijkertijd is de DesertX ook een soort van neo-retromodel. De inspiratiebron voor de DesertX was duidelijk de Cagiva Elefant van de late jaren ’80 en jaren ’90. Niet toevallig had die Cagiva Elefant een Ducati-blok als krachtbron. De striping op de flanken van de forse tank is dan ook een knipoog naar de Lucky Strike-kleuren waarin de officiële Cagiva’s destijds getooid waren.

Als krachtbron voor de DesertX koos Ducati voor de Testastretta 11°. Een L-Twin met een cilinderinhoud van 937 cc die we ook uit de huidige Monster en de Hypermotard kennen. Daardoor heeft de DesertX een maximaal vermogen van 111 pk (aan 9.250 opm) en een koppel van 92 Nm (aan 6.500 opm).

Ducati paste de versnellingsbak van de Testastretta 11° aan, voor offroad-gebruik op de DesertX. Zo kregen de eerste vijf versnellingen andere ratio’s, waardoor ze korter werden. De slipperkoppeling wordt hydraulisch bediend en is bekrachtigd.

Ook elektronica moet offroad rijden makkelijker maken op de DesertX. Zo heeft de berijder de keuze uit vier powermodi – zijnde ‘Full’, ‘High’, ‘Medium’ en ‘Low’ – en zes verschillende rijmodi. Naast de klassieke modi, doen ook de ‘Enduro’- en ‘Rally’-mode hun intrede. De eerste modus is bedoeld voor beginnende off-roadrijders en staat de elektronica toe om volop in te grijpen, de tweede modus voor meer ervaren rijders beperkt de elektronische interventie tot een minimum.

Verder behoort de DesertX op elektronisch gebied tot de absolute top van z’n klasse dankzij het Ducati Safety Pack (bochten-ABS + Ducati Tractiecontrole) dat door een zes-assig Bosch IMU-systeem wordt aangestuurd. Ook Ducati's eigen wheelie-controle- en motorrem-systemen behoren tot de basisuitrusting Een tweewegs quickshifter, cruisecontrole, LED-verlichting rondom en een TFT dashboard (dat klaar is om het DMS-multimediasysteem te ontvangen) ronden het geheel mooi af.

Wat het chassis van de DesertX betreft verrast Ducati allerminst met een klassiek stalen buizenframe. Toch is dit chassis specifiek ontworpen voor de DesertX en dus oogt het een stuk steviger dan dat van de Desert Sled. Ook de aluminium swingarm is van een ander ontwerp en dat met het oog op harde klappen (bij offroad-gebruik).

Net als dat op de Desert Sled het geval is, monteert Ducati KYB veerelementen op de DesertX. Opvallend zijn daarbij de lange veerwegen. Zo heeft de 46 mm upside-down voorvork een veerweg van 230 mm. De schokbreker heeft een veerweg van 220 mm. Beide KYB-elementen zijn volledig instelbaar qua in- en uitgaande demping en veervoorspanning.

Opvallend is ook de keuze voor grote spakenwielen. Met een 21-duims voorwiel en een 18-duims achterwiel is dit zowat het Ducati-model met de grootste wielen ooit. Ducati schoeit beide wielen met een Pirelli Scorpion Rally STR band. Ook die keuze onderstreept het offroad-gericht karakter van de DesertX.

Rijklaar, dus met een tankinhoud van 21 liter, weegt de DesertX 223 kg. De DesertX komt voor 2022 in slechts één enkele, zij het iconische kleurstelling, een eerbetoon aan de ‘Italiaanse olifanten’ die ooit in Noord-Afrikaanse woestijnen heersten.

Vanaf mei volgend jaar staat de DesertX bij de Ducati-dealers en dat ook in een 35 kW-versie voor houders van een A2-rijbewijs.

 

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Media House

 

Geschreven op 9 december 2021
© Motoren & Toerisme