MY22: BMW K 1600-reeks

Net voor het ingaan van de herfstvakantie lanceert BMW nog heugelijk reisnieuws. De R 18 Transcontinental zag nog meer net het levenslicht, en daar krijgt hij mogelijk al concurrentie uit eigen rangen met een vernieuwde K 1600-familie. Die familie bestaat uit vier leden: de GT, het luxebroertje de GTL, een B(agger) en een Grand America.

De eerste K 1600 werd in 2010 gelanceerd, en sindsdien kreeg de zescilinder familie gestaag uitbreiding. De GT en GTL zijn heel krachtige toermachines, en de B en Grand America voegen, zoals de naam al doet vermoeden, een stevige snuif ‘Americana’ toe aan het recept.

Voor dit nieuwe modeljaar kreeg de zes-in-lijn natuurlijk de noodgedwongen EU5-update. Dankzij een andere motorsturing, nieuwe pingelsensoren en wat lambasondes extra, werden de emissiewaarden van het blok ruim verbeterd. Het topvermogen bleef daarbij ongewijzigd op 160 pk (118kW), en wordt naar verluidt zelfs iets vroeger in de curve bereikt op 6.750 toeren. Het koppel steeg bovendien van 175 naar 180 Nm. Die combinatie zou garant moeten staan voor een nog dynamischer rijgedrag, en dat was al hoegenaamd niet mis.

Natuurlijk krijgt dit Duitse paradepaardje al de nieuwste snufjes die ze in Beieren voor handen hebben en die we al grotendeels kennen van de R 1250 RT. Een beknopt overzicht: Dynamic ESA, Engine Drag Torque, adaptieve LED-verlichting, het 10,25” TFT-scherm, een audiosysteem 2.0, en de Intelligent eCall-functie als optie.   

Daarnaast is er traditiegetrouw een heel brede waaier aan opties en accessoires voorhanden om jouw K 1600 nog luxueuzer of persoonlijker te maken. De prijzen beginnen vanaf 27.080 euro voor de GT,  € 29.280,00 voor de GTL, € 27.130,00 voor de B, en de Grand America is de jouwe vanaf € 30.775,00. In Nederland komt daar traditiegetrouw nog wat extra bij.

Geschreven op 29 oktober 2021
© Motoren & Toerisme