MY22: Beta RR-gamma

Ook Beta is er vroeg bij met z'n RR-gamma. Het basis-gamma van de Italiaanse constructeur bestaat uit 8 modellen, 4 twee- en 4 viertakten. Daarmee dekt Beta zowat alle niches van de enduromarkt af. Voor al deze modellen geldt dat ze naast nieuwe graphics, ook nieuwe afstellingen voor de schokbreker en (upside-down) voorvork kregen. Daarnaast zijn de buitenste vorkpoten voortaan geanodiseerd op de RR's. 

 

RR 2-takten

Beta brengt vier tweetakt RR's op de markt: de RR 125, 200, 250 en 300. De RR 125 en 250 kregen een klein beetje 'TLC' in de vorm van respectievelijk een herziene cilinderkop en powervalve (voor de RR 125) en een nieuwe koppelingsveer voor de kwartliter. Het grote werk gebeurde echter aan de RR 300. Daar werd het blok grondig aangepakt. Zodanig zelfs dat de boring x slag-verhouding veranderde en dat is in het standvastige enduro-wereldje toch vrij uitzonderlijk. Verder kreeg het blok ook een nieuwe zuiger, een nieuwe powervalve, een nieuwe krukas. Ook de CDI werd geherprogrammeerd én de diameter van de uitlaatdemper verkleind. 

RR 4-takten

De klant die voor een viertakt enduromachine gaat heeft bij Beta de keuze uit vier verschillende cilinderinhouden: 350, 390, 430 en 480 cc. Alle vier zijn het een beetje atypische cilinderinhouden om dat ze de logica van de klassenindeling in de sport niet volgen. Maar Beta mikt met z'n RR-gamma in de eerste plaats op de recreant. De viertakten kregen allemaal een nieuwe CDI, een nieuwe koppelingsveer en een lichtere primaire overbrenging.

 

De nieuwe 2022 RR enduro's zijn vanaf juni beschikbaar bij de Beta-dealers.

 

Tekst: BJ

Foto's: Beta Motor

Geschreven op 1 juni 2021
© Motoren & Toerisme