MY22: Aprilia Tuareg 660

De nieuwe Tuareg is gebaseerd op de technische karakteristieken van het 660 platform en ziet een legendarische naam in het off-road rijden terugkeren. 

Het 660-platform heeft ons al verwend met de Tuono en de RS. Nu wordt er dus de offroad-gerichte Tuareg aan toegevoegd. De modelnaam stamt uit 1985 toen die voor het eerst gelanceerd werd. Het ontwerp is het resultaat van het Piaggio Advanced Design Center, de ontwerpafdeling van de Piaggio Group in Pasadena, California. Een onmiskenbare verschijning die zal opvallen in het doorgaans saaie straatbeeld. 

2021_Aprilia_Tuareg660_01

Indaco Tagelmust

Het full led-verlichtingssysteem is vergezeld van dagrijverlichting en zelfs heuse aerodynamische vleugels voor wat het waard is. Verder zien we een stevige bodemplaat, een langgerekt duozadel en een imposante benzinetank. Bij de lancering zijn er drie kleuren beschikbaar. Acid Gold, Martian Red en natuurlijk de iconische Indaco Tagelmust die expliciet geïnspireerd is op de Tuareg Wind 600 uit 1988.

Enduro

Op vlak van ergonomie wordt er gemikt op een synthese tussen een ééncilinder-enduro en een klassieke adventure bike. Met deze Tuareg is het duidelijk dat in tegenstelling tot sommige andere allroaders, de offroad-capaciteiten geen bijzaak zijn. Ondanks de hoge veerweg van 240 mm aan beide kanten werd het zadel (860 mm) zo laag mogelijk gehouden voor een goede controle en een makkelijke opstap. Ook de benzinetank die toch een actieradius heeft van bijna 400 km met 18 liter is zo slank mogelijk ontworpen voor dat enduro-gevoel. Het totale rijklaargewicht komt uit op 204 kg.

Impact

Twee remschijven vooraan van 300 mm en één achteraan van 260 mm verzorgen het stopvermogen onder de vlag van Brembo. De vlag van Kayaba staat dan weer op beide veerelementen die volledig instelbaar zijn. De aluminium dubbelzijdige swingarm is extra lang om maximale tractie te garanderen en draait zowel in het frame als in het motorblok. Die laatste twee zijn met zes ankerpunten aan elkaar verbonden in plaats van twee zoals op de Tuono, dit allemaal om een extreme impact te verdragen. Pirelli Scorpion Rally STR-banden op de tubeless aluminium velgen benadrukken de offroad-ambities.

2021_Aprilia_Tuareg660_01

Elektronica

Alle denkbare elektronica is aanwezig zoals engine brake control dat instelbaar is volgens drie niveau’s, tractiecontrole volgens vier niveau’s, cruise control en vier rij-modi. Daarnaast is er een optionele quickshifter beschikbaar in beide richtingen. Om deze puzzel aan elektronische hulp juist te leggen is er een TFT-kleurenscherm voorzien met een infotainmentsysteem en een navigatiesysteem. Aan afleiding geen gebrek. ABS kan individueel voor de achterrem worden uitgeschakeld alsook op de voorrem.

Assorti

De 660 cc grote tweecilinder is lichtjes aangepast volgens zijn nieuwe omgeving tegenover de straatgerichte Tuono en RS, en produceert iets minder vermogen (80 pk bij 9.250 opm) maar meer koppel in een lager toerengebied (70 Nm 6.500 opm). Voor een motor van dit kaliber zijn dat prima cijfers. Tot slot zijn er nog een reeks accessoires beschikbaar zoals; aluminium zijkoffers, valbeugels, middenstandaard, touring windscherm, comfortzadel en elektronische diefstalbeveiliging. Met een exclusieve kledinglijn voor de Tuareg kan je volledig assorti met je nieuwe motor op avontuur gaan. In België kost de Tuareg € 11.999,00 en in Nederland € 13.799,00. Niet weinig maar op papier lijkt het alvast een sterke speler die tot veel in staat is. 

Meer informatie op: www.aprilia.com/be

2021_Aprilia_Tuareg660_01
Aprilia Tuareg 660
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 660 cc
Drooggewicht: 187kg
Rijklaar gewicht: 204kg
Vanaf: € 11.999,00

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Aprilia

Geschreven op 4 november 2021
© Motoren & Toerisme