MY21: Yamaha MT-09

De populaire MT-09 is al sinds z’n lancering in 2013 één van de belangrijkste motorfietsen voor Yamaha. Met het oog op de Euro 5-normen, die in 2021 in voege treden, nam Yamaha deze ‘hyper naked’ stevig onder handen.

Euro 5-blok

Het CP3-motorblok meet voortaan 889 cc, dat is 42 cc meer dan op de vorige versie het geval was. Daarmee benadert de Yamaha nu meer de cilinderinhouden van de concurrentie. De hogere cilinderinhoud resulteert in een maximaal vermogen van 119 pk (aan 10.000 opm), dat zijn 4 pk’s meer dan het 2020-model. Het maximum koppel bedraagt 93 Nm (aan 7.000 opm). Ondanks deze cijfers is het driecilinder blok wel 1,7 kg lichter geworden.

Lager gewicht

Het ‘slankere’ blok heeft een gunstig effect op de rest van de MT-09. Rijklaar weegt de Yamaha nu 189 kg, dat is 4 kg minder dan z’n voorganger. Naast de 1,7 gewichtsbesparing op het motorblok werd ook nog eens 2,3 kg van het aluminium Deltabox frame geschaafd. Dat resulteerde in een kortere wielbasis waardoor, volgens Yamaha, de MT-09, nog wendbaarder zou moeten zijn. Naast het nieuwe frame kreeg de MT-09 ook een nieuwe lichte achterbrug.

 

Meer rijhulpmiddelen

De nieuwe MT-09 krijgt een zes-assige inertie-meeteenheid. Dat systeem meet ten allen tijde de hellingshoek en stuurt de elektronische rijhulpmiddelen aan. Die elektronische rijhulpmiddelen bestaan uit een tractiecontrole-systeem en een glijcontrole-systeem op het achterwiel en een liftcontrole- en remcontrole-systeem op het voorwiel. Dat laatste systeem moduleert de remkracht voor-en achteraan en werkt nauw samen met het ABS-systeem.

Een ander rijhulpmiddel is het quickshift-systeem dat zowel ingrijpt bij het op- als terugschakelen. Daarnaast maakt de MT-09 gebruik van een zogenaamde geassisteerde (of bekrachtigde) slipperkoppeling.

Nieuwe look

Omdat het oog ook wat wil werd het uiterlijk van de MT-09 bijgeschaafd. “The Dark Side of Japan" is nog steeds het credo van de ‘Masters of Torque’-familie. En dat donkere, dreigende is ook nu goed te zien aan de MT-09.  Zowel voor- als achteraan kreeg de MT-09 LED-lampen waarin het Y-vormige merklogo verwerkt zit. In de cockpit treffen we een 3,5 duims TFT-dashboard aan dat met een knop aan de linker stuurhelft bediend wordt.

 

Dikkere 'afdruk'

Ook op de vernieuwde MT-09 monteert Yamaha nog steeds veringcomponenten van KYB. Vooraan is dat een instelbare 41 mm upside-down voorvork, achteraan een eveneens instelbare monoshock. Beide veringcomponenten kregen voor 2021 nieuwe basis-afstellingen.

Remmen gebeurt vooraan met een dubbele remschijf van 298 mm, die het 17-duims voorwiel moet controleren. Het 17-duims achterwiel werd iets breder en meet voortaan 180/70.

 

Kleuren

Yamaha brengt de 2021 MT-09 in drie kleurstellingen op de markt:

Storm Fluo

 

Icon Blue

Tech Black

De nieuwe Yamaha MT-09 wordt in de loop van maart 2021 bij de Yamaha-dealers verwacht.

 

Tekst: BJ

Foto's: Yamaha Press

Geschreven op 27 oktober 2020
© Motoren & Toerisme