MY21: Piaggio Beverly

Piaggio lanceert een nieuwe versie van z’n populaire Beverly grote wielen-scooter.  Volgens de Italiaanse constructeur combineert de nieuwe Beverly het dynamische karakter van een grote wielen-scooter met de prestaties van een GT. Naast vernieuwde krachtbronnen krijgt de Beverly nu ook veel nieuwe technologie aan boord.

Euro 5-motoren

Twee nieuwe telgen van de HPE-familie (wat bij Piaggio voor ‘High Performance Engine’ staat) maken hun opwachting in de Beverly: een 300 cc en een 400 cc eencilinder krachtbron. Beide motoren zijn vloeistofgekoeld en beschikken over brandstofinjectie. Het 300 cc motorblok won 23% aan vermogen ten opzichte van z’n voorganger. Dat maakt dat de Euro 5-versie nu een maximaal vermogen van 25,8 pk (aan 8.000 opm) produceert, terwijl het koppel nu 26 Nm (aan 6.250 opm) bedraagt.

Het nieuwe 400cc blok vervangt het bestaande 350 cc motorblok. Piaggio zegt dat z’n ingenieurs er in geslaagd zijn om zowel op mechanisch als thermodynamisch vlak nog vooruitgang te boeken. Concreet betekent dat, dat het 400 cc motorblok goed is voor een maximaal vermogen van 35,4 pk (aan 7.500 opm) en een maximaal koppel van 37,7 Nm (aan 5.500 opm).

 

Rijwielgedeelte

Beide motorblokken huizen in een stalen dubbelwiegframe. Het rijwielgedeelte wordt geveerd door een Showa voorvork met 35 mm vorkpoten. Achteraan zijn twee Showa schokbrekers gemonteerd, die instelbaar zijn qua veervoorspanning.  De wielmaten bedragen respectievelijk 16 duim (vooraan) en 14 duim (achteraan).  In tegenstelling tot de 300-versie, wordt de 400 met grotere bandenmaten uitgerust.

 

Technologie

Starten gebeurt op beide versies van de Beverly voortaan ‘keyless’. Het instrumentenbord werd volledig hertekend en is nu een LCD exemplaar van 5,5 duim. De bedieningsinstrumenten op beide stuurhelften werden volledig hertekend qua ergonomie. De Beverly 400 krijgt het nieuwe MIA connectiviteitssysteem van Piaggio als standaarduitrusting. Dat systeem verbindt via bluetooth je smartphone met het dashboard van de Beverly.

Kleuren en uitrustingsniveau’s

Piaggio brengt twee uitrustings-versies van de Beverly op de markt. De meer op luxe gerichte basisversie en de sportievere S-versie.

 

Op de basisversie vind je telkens een donkerbruin zadel in combinatie met lichtgrijze velgen terug. Daarnaast kan je kiezen uit drie kleurstellingen in warme metallic kleuren. Die kleuren zijn naast Grigio Coud: Bianco Luna en Oxygen Blu.

Op de Beverly S wordt een zwart zadel gecombineerd met donkergrijze velgen. De kleurstelling zijn naast Arancia Sunset, Argento Cometa en Nero Tempesta.

Prijzen en introductiedata voor de nieuwe Piaggio Beverly zijn voorlopig nog niet bekend.

 

Tekst: BJ

Foto's: Piaggio

Geschreven op 29 december 2020
© Motoren & Toerisme