MY21: MV Agusta Brutale 1000 RR

MV Agusta heeft z'n prestigieuze Brutale 1000 RR bijgeschaafd voor modeljaar 2021. De zware naked voldoet nu aan de Euro 5-reglementering.

Het voornaamste nieuws bij deze 2021 MV Agusta Brutale 1000 RR valt op elektronisch gebied te rapen.  De dikste Brutale doet het voortaan met een MK 100 ABS-module van het Duitse Continental. Dat is een geavanceerd bochten-ABS dat een constante veiligheid moet waarborgen. Ook de inertiemeet-eenheid, die mee de elektronische Öhlins vering aanstuurt, werd vernieuwd. Voortaan is de Brutale 1000 RR ook met de 3.0-versie van MV Agusta's eigen quickshifter-systeem uitgerust. Tenslotte kreeg het 5-duims TFT-dashboard ook nieuwe kleuren.

Aan de prestaties veranderde er hoegenaamd niets. Het piekvermogen bedraagt nog steeds 208 pk (aan 13.000 opm), terwijl het maximale koppel op 116,5 Nm (aan 11.000 opm) bleef liggen. De MV Agusta-ingenieurs kozen er echter voor om de nokkenassen van het viercilinder-blok een nieuw profiel te geven en dat met het oog op een geoptimaliseerde koppelingscurve. Daarnaast kregen de nokkenastappen een harde coating (DLC), die voor minder frictie moet zorgen. 

Het rijwielgedeelte van de Brutale 1000 RR werd nagenoeg volledig ongewijzigd gelaten. Op de toevoeging van nieuwe voetsteunen, die meer grip zouden bieden, na dan. Ook de kleurstellingen bleven behouden. De Brutale 1000 RR is in twee combinaties leverbaar:

Matt Metallic Aviation Grey/Matt Metalic Dark Grey/ Fluorescent Yellow

En natuurlijk is de Brutale ook leverbaar in 't rood. Dan heet de kleurcombinatie Fire Red/Mat Metallic Dark Grey.

Tekst: BJ

Foto's: MV Agusta

Geschreven op 9 juni 2021
© Motoren & Toerisme