MY21: KTM 890 Duke

Nadat het vorig jaar de 890 Duke R voorstelde komt KTM nu met de basisversie van dat model. Die basisversie vervangt de 790 Duke.

 

Het grootste verschil zit ‘m uiteraard in de toename van de cilinderinhoud met 100 cc (van 789 cc naar 889 cc). Mede daardoor haalt de 890 Duke moeiteloos de Euro 5-normen. Met 115 pk is het piekvermogen nu 10 pk sterker dan op z’n voorganger. Het maximumkoppel van 92 Nm betekent een toename van 5 Nm ten opzichte van de 790 Duke.

 

Ook van elektronische rijhulpmiddelen is de 890 Duke goed voorzien. Zo is maken tractiecontrole, wheeliecontrole en bochten-ABS deel uit van het standaard pakket, net als drie rijmodi (Rain, Street en Sport). Dit alles wordt aangestuurd door een zesassige inertie-meeteenheid. Daarbovenop kan je ook nog kiezen voor een optionele Track-rijmodus, launchcontrole en een tweewegs quicskshifter.

Uiteraard tekende KTM-dochter WP voor de vering op de 890 Duke, in dit geval een 43 mm Apex upside-down voorvork en achteraan een gasgevulde schokbreker. Vooraan wordt een dubbele 300 mm remschijf gemonteerd. De keuze voor tubeless wielen werd mee bepaald door de nieuwe Continental ContiRoad banden.

 

KTM brengt de nieuwe 890 Duke in twee kleuren op de markt: 

Het vertrouwde Oranje

 

 

En in zwart:

Tekst: BJ

Foto's: KTM Press

Geschreven op 20 januari 2021
© Motoren & Toerisme