MY21: KTM 450 SMR

KTM heeft een lange traditie in de Supermoto-discipline. Met de 450 SMR hebben de Oostenrijkers al lang een kant-en-klare supermoto-machine in de catalogus staan. Alleen, de huidige versie had wel z’n beste tijd gehad. Voor 2021 neemt KTM de SMR 450 opnieuw onder handen en dat na zeven jaar.

Mechanisch gedeelte

Het hart van de 450 SMR is de ééncilinder viertakt krachtbron die we ook kennen uit de 450 SX-F crossmotor van het merk. De 450 SMR kreeg nu een hertekend blok waarin de krukas geherpositioneerd werd en dat met het oog op een optimale massacentralisatie. De zuiger werd lichter (320 gram) maar dat zou volgens KTM niets afdoen van de prestaties van het motorblok. De exacte cijfers inzake vermogen en koppel krijgen we echter niet voor ogen. Wat de krachtbron betreft stelt KTM ook nog dat de drijfstang slechts na 100 uren draaien, moet worden vervangen. Ook bij het ontwerpen en positioneren van de radiatoren werd rekening gehouden met aerodynamica en massacentralisatie.

De krachtbron is gekoppeld aan een vijfbak van Pankl Racing Systems. Deze Oostenrijkse specialist in componenten voor de racerij maakt ook deel uit van de Pierer Mobility Group. De versnellingsbak heeft een sensor die ervoor zorgt dat die mapping-instellingen in elke versnelling mogelijk worden. De bak wordt bediend met behulp van een Suter slipperkoppeling, die de stabiliteit van het achterwiel moet verbeteren.

Elektronica

Ook in het offroad-wereld, waar de 450 SMR toch met één wiel in staat, zijn elektronische rijhulpmiddelen niet meer weg te denken. Verwacht geen ABS-systeem, wel launch- en tractiecontrole. De tractiecontrole is bovendien in of uitschakelbaar tijdens het rijden. Daarbovenop beschikt het Keihin motormanagement-systeem over twee verschillende mappings. Voorlopig zijn die mappings wel nog niet zelf instelbaar via de MyKTM app zoals dat op de SX-F 450 wel al het geval is.

Rijwielgedeelte

Geen echte verrassingen wat het chassis van de 450 SMR betreft. Ook voor z’n supermoto blijft KTM een stalen – chroommolybdeen om precies te zijn - buizenframe gebruiken. Het frame is gekoppeld aan een aluminium subframe en een aluminium swingarm. Deze ‘achterbrug’ stelt de monteur in staat om de wielbasis aan te passen. Voor korte en bochtige circuits positioneer je het achterwiel meer voorwaarts waardoor de machine beter zal insturen, terwijl je het op omlopen met snelle en lange rechte stukken meer naar achter zet om een betere rechtuit-stabiliteit te bekomen.

Het licht gebogen Neken stuur is bovenop de bovenste CNC-gefreesde kroonplaat gemonteerd. De grips komen net zoals op de crossmotoren van ODI.

De veringcomponenten van de 450 SMR, zijn zoals op elke KTM, WP-exemplaren. Vooraan wordt de 48 mm XACT upside-down voorvork met luchtdemping gemonteerd. De voorvork, die een veerweg van 285 mm heeft, is volledig instelbaar en dat met behulp van de bijgeleverde WP-luchtpomp. Achteraan wordt een WP mono-schokbreker met 166 mm veerweg gemonteerd die ook instelbaar is. Net zoals de SX-F crossmodellen – en in tegenstelling tot de EXC enduromodellen – is de achtervering via een link-systeem verbonden met de swingarm.

 

Remmen, wielen en banden

Omdat de snelheden in supermoto een stuk hoger liggen dan in motorcross of enduro, was er meer remkracht nodig. KTM monteert vooraan één 310 mm remschijf die bediend wordt met behulp van een radiaal gemonteerde Brembo vierzuigerremklauw. Achteraan wordt de 220 mm remschijf gekoppeld aan een éénzuigerremklauw. De spakenwielen zijn respectievelijk 17- en 16,5 duims (achteraan) en komen van het Italiaanse Alpina.  Op de Alpina velgen worden standaard Bridgestone Battlax Supermoto banden  gemonteerd.

 

Tekst: BJ

Foto’s: KTM

 

Geschreven op 10 september 2020
© Motoren & Toerisme