MY21: KTM 1290 Super Duke RR

Bij z’n lancering in het najaar van 2014 zorgde de KTM 1290 Super Duke R voor de nodige opschudding, want een naked met een vermogen van 180 pk dat was destijds ongezien, en ook wel een beetje ‘not done’. Met de Super Duke R loste KTM meteen ook het eerste schot in de bewapeningswedloop onder naked modellen. Een paar jaar later zouden deze modellen, niet meer als ‘nakeds’, maar ‘super nakeds’ bekend staan.De bewapeningswedloop onder deze ‘super nakeds’ mag dan wel voortwoeden, KTM heeft al een tijdje afgehaakt. Tenminste, als het om absolute vermogens gaat, en je kan je terecht afvragen of de Oostenrijkers daar geen gelijk over hebben.

Lager gewicht

KTM komt nu met een RR-versie van de 1290 Super Duke. In dat geval verwacht je dus wel iets meer, maar eigenlijk is het iets minder. Het vermogen en koppel bleven, met respectievelijk 180 pk en 140 Nm gelijk aan die van de standaardversie. De RR-factor zit m’ echter in het lagere gewicht. De KTM-ingenieurs wisten van de 189 kg droog wegende Super Duke R nog 9 kg ‘af te krabben’. Hoe deden ze dat dan?

Wel, om gewicht te besparen werden ondermeer andere velgen gemonteerd. De nieuwe gesmede lichtgewicht velgen wegen 1,5 kg minder. Om de velgen liggen nu Michelin Power Cup2-banden. Dit bandentype is een eerste subtiele knipoog naar het circuit-karakter van de Super Duke RR, al zijn ze ook voor straatgebruik gehomologeerd. Een andere hint naar circuitgebruik, is de nieuwe achtersteven die je op de Super Duke RR aantreft. Het subframe werd in koolstofvezel uitgevoerd en maakt dat deze Super Duke-variant een éénzitter is. Ook de achterste lichtpartij werd hertekend en omvat nu het LED-achterlicht, met dito richtingaanwijzers en KTM’s adaptieve remlicht.

Omdat circuitmotoren toch nét dat tikkeltje meer mogen/moeten (schrappen naar keuze) hebben, monteerde KTM op de Super Duke RR veringcomponenten van WP’s Apex Pro-reeks. Dat veringpakket bestaat uit een volledig instelbare Apex Pro 7548 voorvork, een Apex Pro 7117 stuurdemper en een Apex Pro 7746 schokdemper. Deze drie veringcomponenten werden speciaal op maat van de Super Duke RR gemaakt.

 

Betere gasrespons

KTM rustte de nieuwste versie van ‘the Beast’ uit met een slip-on uitlaatlijn van Akrapovic. Deze uitlaat bestaat uit titanium, met een koolstofvezel einddemper. Voor wie het nog nét iets meer mag zijn is er nog een ‘Evolution Line’ Akrapovic-kit beschikbaar als optie.

Ook de elektronica van de Super Duke werd onder handen genomen, met als resultaat geavanceerde Track- en Performance modi. Volgens KTM krijgt de rijder daardoor een schier oneindig instelbare motorfiets qua achterwielslip, launch control en motorslipregulering. KTM noemt de elektronica op de Super Duke RR dan ook de meest circuitgerichte ooit. Uiteraard werd ook de gasrespons onder handen genomen, maar niet alleen elektronisch. De gashendel heeft nu een draaibereik van 65°, dat zijn 7° minder dan op de standaardversie, waardoor het Euro 5-conforme V-twin blok dus iets sneller reageert op het gas.

Van de  KTM 1290 Super Duke RR zullen maar 500 exemplaren gebouwd worden, deze zijn vanaf 8 april, om 10u00 ’s ochtends te bestellen via volgende link: www.ktm.com

 

Tekst: BJ

Bron: persbericht KTM

Foto's: KTM/Rudi Schedl

 

 

Geschreven op 6 april 2021
© Motoren & Toerisme