MY21: Kawasaki ZX-10R(R)

Dat er een update kwam voor de Kawasaki’s superbike, de ZX-10R, hadden we in de loop van het voorbije WK Superbike-seizoen al vernomen. Tussen de lijnen door liet Jonathan Rea verstaan dat hij hoopte (en verwachtte) dat Kawasaki eind dit jaar met een vernieuwde ZX-10R zou komen. Het was niet zo dat het vorige (2019-)model niet voldeed, want Rea veroverde er dit jaar z’n zesde (!) opeenvolgende wereldtitel mee en da’s een absoluut record. Maar de concurrentie uit Italië en uiteraard ook Japan zat de afgelopen jaren niet bepaald stil. De 1000 cc productie-gebaseerde krachtbronnen in het superbike-segment zitten nu nagenoeg op de limiet van wat technisch mogelijk is. Maar qua aerodynamica is er wel één en ander mogelijk én ook Kawasaki trekt nu deze kaart.

Zesvoudig wereldkampioen Superbike Jonathan Rea in het zadel van de nieuwe Kawasaki ZX-10R.

ZX-10R

De belangrijkste – of beter gezegd de meest opvallende – wijzigingen aan de nieuwe ZX-10R bevinden zich dan ook op aerodynamisch vlak. De hertekende ‘snuit’ van de ‘Ninja’ valt meteen op. Het is echter toch even wennen want niet ieder zal dit smoelwerk mooi vinden. Maar over smaken en kleuren…. Hoe dan ook, met deze cosmetische ingrepen sluit Kawasaki’s superbike beter aan bij de absolute krachtpatser van de familie: de geblazen H2 (R).

Aan weerszijden van de kop van de stroomlijn zitten ter hoogte van de koplampen zogenaamde winglets ingewerkt. Deze ‘vleugeltjes’ moeten voor een aerodynamisch effect zorgen, om zo het voorwiel aan de grond te houden tijdens hevig accelereren en bij het uitkomen van bochten. In tegenstelling tot sommige andere constructeurs plakt Kawasaki echter geen cijfers op de hoeveelheid aan neerwaartse druk die de winglets genereren.

Achteraan, aan weerszijden van het remlicht zitten er ook mini-winglets in de achtersteven verwerkt,  maar deze zouden alleen maar bijdragen aan de aerodynamische vormgeving.

Motorblok

In principe is de krachtbron van de ZX-10R niet verandert. Het is nog steeds de bekende vier-in-lijn van 998 cc. In standaard trim is de motor goed voor een maximaal vermogen van 203 pk (aan 13.200 opm). Maar met het Ram Air-effect van de luchtinlaat kan dat vermogen oplopen tot 214 pk. Het maximum koppel bedraagt 114.9 Nm (aan 11.400 opm). Die cijfers zijn dus gelijkaardig aan die van het vorige model, maar het motorblok is nu Euro 5-conform.

Elektronica

Aan elektronische hulpmiddelen geen gebrek op deze Kawasaki ZX-10R. Ook hier fungeert Bosch’ zesassige IMU als het ‘brein’ dat alle andere rijhulpsystemen (bochten-ABS, tractiecontrole, motorremcontrole en launch controle, ) aanstuurt. De motormapping werd echter herbekeken voor 2021. Standaard is de ZX-10R met drie voorgeprogrammeerde rijmodi uitgerust: ‘Sport’, ‘Road’ en ‘Rain’.

Maar daarnaast kan je zelf nog vier rijmodi programmeren. Op die manier bepaal je zelf de mate waarin welke systemen ingrijpen. Dat programmeren kan via de nieuwe Rideology-app van Kawasaki. Daarnaast introduceerde Kawasaki ook een nieuw TFT-kleurenscherm en een elektronisch cruise control-systeem.

Rijwielgedeelte

Kawasaki opteert voor een 43 mm Showa upside-down voorvork, met externe compressiekamer. Diezelfde Japanse fabrikant levert ook de schokdemper met gasreservoir, zodat beide veerelementen perfect op mekaar afgestemd zijn. Anderzijds komt de elektronische stuurdemper wel van Öhlins. De beide Brembo remschijven van 330 mm worden bediend door twee Brembo M50 monobloc vierzuigeremklauwen. Achteraan is er één enkele remschijf van 220 mm, die bediend wordt met een eenzuigerremklauw. De 17-duims wielen hebben als bandenmaten (120/70-17 en 190/55-17).

Kleuren

De nieuwe ZX-10R komt in twee kleurstellingen:

Lime Green/Ebony/Pearl Blizzard White

Flat Ebony

ZX-10RR

Kawasaki lanceert meteen ook de RR-versie van de ZX-10R. Deze RR-versie is het homologatiemodel voor het WK Superbike.

De ZX-10RR onderscheidt zich van het basismodel door het hogere toerenbereik van de motor. Aan 14.000 opm – 800 meer dan het basismodel – produceert de RR-versie 204 pk. Dus welgeteld één pk meer dan de ZX-10R. Maar in tegenstelling tot de basisversie krijgt de RR-versie ook titanium drijfstangen (dat was ook al het geval op het 2019-model) en lichtgewicht zuigers. Deze componenten worden in beide gevallen bij de Oostenrijkse fabrikant Pankl betrokken, én laat dat nu een zusterbedrijf van KTM zijn.

Naast de Lime Green kleurstelling krijgt de ZX-10RR ook gesmede aluminium velgen van het Italiaanse Marchesini.

 

Tekst: BJ

Foto’s: Kawasaki

Geschreven op 23 november 2020
© Motoren & Toerisme