MY21: Honda pakt zeven modellen aan

Honda heeft er duidelijk zin. De afgelopen weken hebben we al meerdere updates mogen delen met jullie voor modeljaar 2021, bij deze voegen ze er nog eens zeven bij. En als we ze mogen geloven kunnen we ons verwachten aan nog meer nieuws. Ik vermeld er ineens bij dat elk model in deze line-up ondertussen aan de EURO5-norm voldoet, zo val ik niet zeven keer in herhaling. 

Honda CB125R

De Neo Sports Café, zoals Honda deze motor titelt, behoort tot de meest interessante motoren voor de startende motorrijder. De nieuwe DOHC luchtgekoelde motor met vier kleppen produceert nu 1,5 pk extra piekvermogen (15 pk aan 10.000 opm) en 1,2 Nm extra piekkoppel (11,6 Nm aan 8.000 opm). Niet bijster veel, maar in dit segment zeker voelbaar en zo wordt het maximale uit het A1-rijbewijs gehaald. Nog belangrijker volgens Honda is de nieuwe voorvork, voluit de Showa Separate Function front Fork Big Piston ofwel SFF-BP. Een hele mond vol waarmee ze vooral willen sterk maken dat deze hoogwaardige 41 mm UPSD-voorvork uniek is op een 125 cc. Ze zorgt voor een uitstekende demping, maar toch een lager gewicht. Ook het formaat van de zuiger is groter waardoor de vering fijngevoeliger is en een betere schokabsorptie teweegbrengt. De veervoorspanning van de monoshock is achteraan zelfs instelbaar. Volledige ledverlichting en een lcddisplay behoren ook tot de updates. De in verhouding kleine benzinetank van 10,1 liter moet het wel mogelijk maken om bijna vijfhonderd kilometer af te leggen, indrukwekkend. De verdere styling blijft ongewijzigd en daar is niets mis mee, want het blijft één van de knapste jongens in zijn segment. De volgende kleuren zullen beschikbaar zijn vanaf 2021, ik laat de marketingtermen achterwege en noteer slechts de kleuren: grijs, zwart, rood en blauw. Prijs België: € 4.694,00 / Prijs Nederland: € 5.458,00

Honda CB1000R

Aan de andere kant van het spectrum vinden we de CB1000R. Die doet het vooral met agressievere styling die het aanvallende of meer naar voren gekant karakter benadrukt. Ook de aluminium gegoten wielen zijn verfijnd samen met andere details. Er komt ook een Black Edition en die naam zegt alles. Denk aan een extra sportieve afwerking en vooral aan een diepzwarte kleurstelling. Daarnaast zit quickshifter standaard in dit duistere pakket. Het chassis blijft gelijk maar de motor krijg gereviseerde instellingen voor het PGM-FI-injectiesysteem waardoor de vermogensafgifte soepeler zou verlopen. Een nieuw fullcolour TFT-scherm met alle nodige connectiviteit voor de smartphone behoren ook tot de updates. Rood, zwart en zilver zijn de kleuren van dienst. Prijs België: € 13.094,00 / Prijs Nederland: € 15.258,00

Honda NC750X

De immer praktische allrounder van Honda kan natuurlijk niet ontbreken en de nieuwigheden zijn zeker noemenswaardig. De motor is nu aangestuurd met het Throttle-By-Wire systeem en laat toe het motorkarakter aan te passen doorheen de welgekende Rain, Standard en Sport standen. Het optionele Dual Clutch Transmission maakt automatisch schakelen mogelijk via een schakelschema dat past bij de gekozen rijmodi. Daarnaast heeft de motor vier extra paarden beschikbaar en stijgt de rode lijn met 600 opm. Dit is mede mogelijk gemaakt door de kleptiming en een efficiënter in- en uitlaattraject.  Kortere overbrengingsverhoudingen bij de eerste, tweede en derde versnelling zorgen voor een strakkere gasrespons en de slipperkoppeling vermindert de belasting op de schakelpedaal bij sportief schakelen. Daarenboven werd de NC750X maar liefst zes kilogram lichter, voornamelijk dankzij een nieuw frame. Een ledkoplamp wordt toegevoegd aan de scherpere looks en het opslagcompartiment waar normaal de benzinetank zit is uniek in zijn soort en zou nog meer ruimte bieden, zo is het mogelijk een integraalhelm te verstoppen. De zadelhoogte is met 30 mm afgenomen en daarmee toegankelijker. Ook het windscherm zou de wind beter afstoppen en we zien ook hier weer de toevoeging van een TFT-dashboard. Rood, zwart, wit en blauw behoren tot de keuzemogelijkheden. Prijs België: € 8.494,00 / Prijs Nederland: n.b.

Honda X-ADV

De eigenzinnige allround scooter van Honda krijgt gelijkaardige updates als de NC750X. We zien een vermogensstijging van vier pk en 600 opm extra alvorens je de rode zone bereikt. Ook hier is de verhouding tussen de eerste en derde versnelling verkort voor een vinnigere gasrespons terwijl die van de vierde tot de zesde versnelling is vergroot om zuiniger te rijden aan hogere snelheden. De Throttle-By-Wire maakt het mogelijk om te kiezen uit vier rijmodi (Rain, Standard, Sport en Gravel). Het nieuwe frame is een kilogram lichter en scherper met de dubbele LED-koplamp met Daytime Running Lights. De opbergruimte is ruimer, de parkeerrem is verhuisd naar de rechterkant en het TFT-instrumentbord is nu de beste vriend van je smartphone met het Voice Control System. Rood, zwart, zilver en grijs zijn de kleuren waaruit je moet kiezen. Prijs België: € 12.494,00 / Prijs Nederland: € 14.458,00

Honda SH MODE 125

Honda’s meest ambitieuze SH-versie gaat de baan op met een opgefriste styling, denk daarbij aan een ledkoplamp als voornaamste feature. Onder het kuipwerk bevindt zich een lichter (8 %) frame en een nieuwe krachtiger vloeistofgekoelde SOHC-motorblok dat 11 pk levert aan 8.500 opm en 12,1 Nm aan 5.000 opm. Met een tankcapaciteit van 5,5 l is daarmee ongeveer 275 km mogelijk. De nieuwe aluminium wielen zijn bijvoorbeeld uitgerust met efficiëntere banden die minder benzine verbruiken. De ruimte onder het zadel is ruimer en aan de linkerkant is nu een handschoenkastje met een USB-oplaadpoort. Een Smart Key vervolledigt deze update. Rood, wit, zilver en zwart zijn ook hier weer de kleuren. Prijs België: € 3.894,00 / Prijs Nederland: n.b.

Honda SH350i

Honda voegt 50 cc extra capaciteit toe aan het nieuwe eSP+-motorblok dat hierdoor 16 procent meer piekvermogen levert en daarnaast krachtiger doorheen het hele toerengebied loopt. Dit is mede mogelijk gemaakt door een lichtere krukas, gasklephuisvergroting van 34 mm naar 36 mm, efficiëntere in- en uitlaatpoorten, hertekende demper met twee kamers enzovoort. Resultaat van dit 330 cc-motorblok is 29 pk aan 7.500 opm en 32 Nm aan 5.250 opm. Het hertekende frame bespaart ook hier een kilogram. Een lcddisplay toont nu alle informatie en er is een USB Type C-oplaadpoort onder het zadel. Tot slot is er nu een noodstopsignaal dat andere weggebruikers waarschuwt bij bruusk remmen. Geheel in lijn met de SH 125 merken we dezelfde kleuren op: rood, wit, zilver en zwart. Prijs België: € 5.794,00 / Prijs Nederland: € 6.658,00

Honda PCX125

Ook hier krijgen we gelijkaardige verbeteringen als bij de SH125. Opgefriste ledverlichting, meer opbergruimte, een USB-aansluiting, een breed instrumentenpaneel en een Smart Key. Maar belangrijker natuurlijk is hier eveneens het krachtigere vloeistofgekoelde SOHC-motorblok, start-/stoptechnologie en Honda Selectable Torque Control ofwel tractiecontrole. Het frame is hertekend en de veerweg achteraan is toegenomen met 10 mm voor extra comfort. Daarnaast is de bandenmaat toegenomen van 100/80-14 naar 110/70-14 vooraan en 120/70-14 130/70-13 achteraan maar is de velgenmaat achteraan met een inch afgenomen. De kleuren zijn mat grijs, wit, rood en zwart. Prijs België: € 3.294,00 / Prijs Nederland: € 3.758,00

Senior Vice President van Honda Motor Europe overloopt de nieuwigheden.

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Honda 

Geschreven op 10 november 2020
© Motoren & Toerisme