Honda heeft er duidelijk zin. De afgelopen weken hebben we al meerdere updates mogen delen met jullie voor modeljaar 2021, bij deze voegen ze er nog eens zeven bij. En als we ze mogen geloven kunnen we ons verwachten aan nog meer nieuws. Ik vermeld er ineens bij dat elk model in deze line-up ondertussen aan de EURO5-norm voldoet, zo val ik niet zeven keer in herhaling.
Honda CB125R
De Neo Sports Café, zoals Honda deze motor titelt, behoort tot de meest interessante motoren voor de startende motorrijder. De nieuwe DOHC luchtgekoelde motor met vier kleppen produceert nu 1,5 pk extra piekvermogen (15 pk aan 10.000 opm) en 1,2 Nm extra piekkoppel (11,6 Nm aan 8.000 opm). Niet bijster veel, maar in dit segment zeker voelbaar en zo wordt het maximale uit het A1-rijbewijs gehaald. Nog belangrijker volgens Honda is de nieuwe voorvork, voluit de Showa Separate Function front Fork Big Piston ofwel SFF-BP. Een hele mond vol waarmee ze vooral willen sterk maken dat deze hoogwaardige 41 mm UPSD-voorvork uniek is op een 125 cc. Ze zorgt voor een uitstekende demping, maar toch een lager gewicht. Ook het formaat van de zuiger is groter waardoor de vering fijngevoeliger is en een betere schokabsorptie teweegbrengt. De veervoorspanning van de monoshock is achteraan zelfs instelbaar. Volledige ledverlichting en een lcddisplay behoren ook tot de updates. De in verhouding kleine benzinetank van 10,1 liter moet het wel mogelijk maken om bijna vijfhonderd kilometer af te leggen, indrukwekkend. De verdere styling blijft ongewijzigd en daar is niets mis mee, want het blijft één van de knapste jongens in zijn segment. De volgende kleuren zullen beschikbaar zijn vanaf 2021, ik laat de marketingtermen achterwege en noteer slechts de kleuren: grijs, zwart, rood en blauw. Prijs België: € 4.694,00 / Prijs Nederland: € 5.458,00