MY21: Honda MSX125 Grom

Het is bijna 8 jaar geleden dat Honda met een heuse wereldpremière uitpakte op ons nationale Salon: de MSX125. Door de loop der jaren onderging het model hier en daar wel wat wijzingen. Voor 2021 geeft Honda het model een nieuwe naam, want voortaan zal het als ‘Grom’ door het leven gaan. In de Verenigde Staten reed het model al enkele jaren met die naam door het leven.  De naam verwijst dan ook naar de Californische surfcultuur – waarin een ‘grom’ een jonge, beginnende surfer is – en het fun-aspect van dit motorfietsje. Aan dat laatste veranderde Honda niks, gelukkig maar.

'Fun'-uiterlijk

Integendeel zelfs, het hertekende het uiterlijk van de ‘Grom’ zodanig dat de koetswerkpanelen makkelijk te verwijderen zijn. Elk paneel hangt met 6 bouten vast. De gedachte daarachter? Honda verwacht – en hoopt waarschijnlijk – dat Grom-rijders regelmatig het uiterlijk van hun tweewieler zullen veranderen. Daarnaast werd ook de tellerpartij aangepakt.  Het LCD-schermpje heeft nu een toerenteller en een versnellingsindicator.

Euro 5-update

De bestaande MSX125 voldeed aan de Euro 4-normen. Om de Euro 5-normen te halen ging het oude motorblok echter op de schop. Ook de Grom blijft aangedreven door een luchtgekoeld blokje, maar de boring x slag-verhouding veranderde wel. Zo heeft het nieuwe blok minder boring (50 mm) en een langere slag (63,1 mm). Het resultaat is een fractioneel krachtiger motorblok, dat ook nu net geen 10 pk produceert.  Om de Grom buiten de stad iets strijdvaardiger – én vooral rijvriendelijker - te maken, voegde Honda een vijfde verzet aan de versnellingsbak toe.

 

De 2021 Honda MSX125 Grom komt in drie kleurenversies:

Force Silver Metallic

Mat Gunpowder Black Metallic

 

Gayety Red

 

Tekst: BJ

Foto's: Honda News

Geschreven op 21 oktober 2020
© Motoren & Toerisme