MY21: Harley-Davidson Pan America (Special)

Tweeënhalf jaar, zoveel tijd zit er tussen Harley-Davidsons eerste ‘tease’, met de Pan America en de uiteindelijke lancering ervan. Harley showde al een pre-productiemodel van z’n allroad op de EICMA in Milaan.

 

Wat is het grote nieuws?

Is het feit dat Harley-Davidson een reislustige allroad introduceert het grote nieuws, of het feit dat diezelfde motorfiets door het eerste motorblok van een compleet nieuwe generatie Harley-Davidson-krachtbronnen word aangedreven?  Hoe dan ook, de Pan America is nu al de belangrijkste (benzine-aangedreven) Harley van de laatste 20 jaar.

 

Revolution Max 1250 motor

Het hart van de Pan America is de Revolution Max 1250. Z’n cilinderinhoud (1250 cc), kenden we al. Nu kennen we ook de boring x slagverhouding, namelijk: 105 x 72 mm. De 60° V-twin is watergekoeld, heeft een dubbele bovenliggende nokkenas met variabele kleptiming.  Het resultaat is een piekvermogen van 152 (DIN) pk en een maximaal koppel van 127 Nm. Cijfers die beiden hoger liggen dan wat Harley-Davidson in november 2019 nog opgaf.

Pan America Special

Ook groot nieuws; Harley-Davidson lanceert niet één maar twee versies van de Pan America. Naast de standaardversie is er ook nog de Special. Deze versie krijgt, geheel in lijn met de topmodellen van de concurrenten, een semi-actieve ophanging. Zowel de upside-down voorvork, als de schokbreker zijn elektronisch volledig instelbaar. Maar dat is niet alles. Harley introduceert ook het Adjustable Ride Height-systeem (ARH), of in mooi Nederlands, het aanpasbaar rijhoogte-systeem. Dat systeem past de veerweg automatisch aan de situatie aan. Zo krijg je een langere veerweg tijdens het rijden, en krijg je makkelijker vaste grond onder de voeten bij het stilstaan. Het systeem is ook nog eens aanpasbaar aan je persoonlijke noden.

De Pan America Special met optionele zijkoffers en topcase.

Elektronica

Met behulp van een IMU beschikt de Pan America over maar liefst vier bochten-veiligheidssystemen: C-ELB (elektronisch gelinkt remsysteem), C-ABS (bochten-ABS), C-TCS (bochten-tractiecontrole) en C-DCSC (bochten-koppelcontrole-systeem). Verder omvat het pakket aan elektronische rijhulpmiddelen ook nog een hill hold-controlesysteem voor starts bergop- of afwaarts, en een bandendruk-meetsysteem.  Alle systemen zijn instelbaar via het 6,8 duims TFT-dashboard. Muziek, telefonie en navigatie zijn te bereiken via de H-D App op je smartphone.

 

Rijmodi

Harley-Davidson ontwikkelde vijf verschillende standaard rijmodi voor de Pan America: Road, Rain, Sport, Off-road en Off-Road Plus. Daarnaast kan de rijder zelf nog twee eigen rijmodi creëren: Custom en Custom Off-Road Plus.

Toch houdt The Motor Company een slag om de arm door te stipuleren dat de Pan America werd ontworpen met het oog op weg- en gematigd offroad-gebruik. Onder het begrip ‘gematigde offroad’ vallen volgens Harley geen competitie-omlopen, rallypistes of gelijkaardige omstandigheden.

 

Bovendien is de Off-Road Plus-modus voorzien voor gebruik door ervaren (offroad)-rijders. Iets wat voor elke nuchtere Europeaan wellicht duidelijk is, maar dat in het persbericht van een Amerikaanse bedrijf, omwille van juridische redenen, toch nog eens fijntjes wordt beklemtoond.

Prijzen

Harley-Davidson introduceert de Pan America aan € 16.495 in België. Voor die vanafprijs komt de Pan America alleen in Vivid Black. Wil je het basismodel in River Rock Grey dan komt daar nog eens € 275 bovenop. Voor de Pan America Special bedraagt de basisprijs € 18.495. 

Technische Fiche: Harley-Davidson Pan America (Special)

Motor: watergekoelde 60° V-twin viertakt, met dubbele bovenliggende nokkenassen en variabele kleptiming

Cilinderinhoud: 1252 cc

Maximaal vermogen: 152 pk aan 9.000 opm

Maximaal koppel: 127 Nm aan 127 Nm

Frame: stalen buizen frame, met aluminium midden-structuur

Verlichting: rondom LED

Veerweg voor- en achteraan: 191 mm

Voorband: Michelin Scorcher Adventure, 120/70-19

Achterband: Michelin Scorcher Adventure, 170/60-17

Voorrem: Dubbele 320 mm remschijf, met radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen

Achterrem: Enkele 280 mm remschijf, eenzuigerremklauw

Rijklaar gewicht: 242 kg (254 kg)

Tankinhoud: 21,2 liter

 

Tekst: BJ

Foto's: Harley-Davidson Media

 

 

Geschreven op 22 februari 2021
© Motoren & Toerisme