MY21 Grondige update voor BMW R 1250 RT

BMW trekt voor de RT de lijn van de vorige week aangekondigde, vernieuwde GS door. Voor MY 2021 zijn er geen drastische wijzigingen, maar wel een aantal fijne nieuwigheden op esthetisch en vooral elektronisch gebied. De RT is al jaren de referentie in zijn klasse, en blijft dankzij deze nieuwigheden ook echt bij de tijd.

De RT doet het al even met het recent gelanceerde ShiftCam blok, en dat kan nog een hele tijd mee. Daarom werd nu het uiterlijk onder handen genomen. Het blijft een vertrouwd smoelwerk, maar de kuip, het windscherm en het voorspatbord werden wat strakker hertekend. Naar verluidt is die update niet enkel esthetisch, maar zou hij ook de windbescherming en het rijcomfort verder ten goede komen. Tegelijk met die nieuwe vormgeving krijgt de RT nu ook standaard 'full led' koplampen met adaptieve bochtenverlichting en geïntegreerde knipperlichten. Aan de binnenzijde van het windscherm valt voornamelijk de hertkende cockpit op met een uit de kluiten gewassen 10,25" TFT-kleurenscherm. In dat scherm zit nu ook de kaartnavigatie geïntegreerd en het is de interface van uitgebreide connectiviteit. Een extra Garmin hoort dus meer dan waarschijnlijk tot het verleden, tot spijt van wie het benijt. Om je smartphone ten allen tijden van voldoende 'jus' te voorzien is zelfs inductief laden een mogelijkheid.  

Rijhulp

Het is ondertussen een traditie, maar systemen die voorheen enkel als optie beschikbaar waren, sijpelen nu langzaam door naar de standaardmodellen. Zo kan BMW in weloverwogen stappen zijn motorpark blijvend verjongen. De RT wordt in die filosofie nu standaard voorzien van het Dynamic Traction Control met een nieuwe Eco-rijmodus. De Riding Modes Pro blijft evenwel een optie. Het volledig geïntegreerde ABS Pro-systeem wordt dan weer wel standaard. Dit systeem zorgt in alle omstandigheden voor een perfect samenspel tussen voor- en achterrem, en het heeft natuurlijk ook bochten ABS. Veiliger kan je tegenwoordig moeilijk op pad gaan. Een ander onontbeerlijk snufje is de Dynamic Cruise Control die nu ook terecht standaard zit op deze toerbuffel. Wil je nog een stap verder gaan met  Active Cruise Control , dat zelf de snelheid en rijafstand regelt met behulp van radartechnologie, dan moet je wel de optiecatalogus induiken.  

Voor 2021 is de RT verkrijgbaar in vier uitvoeringen: de basis Alpin White, en de varianten Elegance, Sport en Option 719.

Geschreven op 16 oktober 2020
© Motoren & Toerisme