MY21: Ducati Monster (+)

De komst van de Euro 5-normen betekende het eind voor de bestaande Monsters 797 en 821 (Stealth). Zij worden door één model vervangen dat gewoon als ‘Monster’ door het leven zal gaan. Ducati opteerde voor het bestaande Testastretta 11° V2-blok om deze nieuwste Monster aan te drijven. Met de keuze voor het 937 cc metende motorblok keert Ducati ook (een beetje) terug naar de oer-Monster uit 1993. Ducati gaat er praat op om met dat concept  de fundamenten voor het begrip ‘naked’ gelegd te hebben.

Geobsedeerd door gewichtsvermindering

Om leuk te zijn moet een motorfiets voornamelijk licht zijn. Daarom profiteert de nieuwe Monster van een obsessieve aandacht voor gewichtsvermindering. Rijwielgedeelte, accessoire-elementen en bovenbouw zijn van de grond af opnieuw ontworpen om een motorfiets te bieden die compact en licht is als nooit tevoren, maar ook functioneel en comfortabel te gebruiken in het dagelijks leven. De conceptuele link met de originele Monster - een motorfiets met een frame dat is afgeleid van een supersport-machine - is ook terug te vinden in het chassis met het aluminium frame met voorframe schema dat op die van de Panigale V4 is geïnspireerd. Met een gewicht van slechts 3 kg is dit frame 4,5 kg lichter, (60% minder) dan het vorige Trellis-frame.

Nieuwe componenten

Elk onderdeel is opnieuw ontworpen en lichter : de velgen verliezen 1,7 kg, de achterbrug wordt 1,6 kg lichter, het achterframe verliest1,9 kg. In het algemeen is elk element geoptimaliseerd tot een gewichtsbesparing van 18 kg ten opzichte van de Monster 821.De nieuwe Monster is niet alleen lichter maar ook compacter met een wielbasis van 1.474 mm en een verbeterde stuurhoek (36° +7° ten opzichte van 821). Dit alles vertaalt zich in een nog betere rijvaardigheid en een eenvoudigere en meer intuïtieve bediening in het verkeer. Het zadel is laag (820 mm) zodat de rijder de grond goed raakt, maar dankzij het optionele zadel kan deze worden verlaagd tot 800 mm, terwijl het toch comfortabel blijft dankzij de 50 mm vulling. De zithoogte van het Monster kan met behulp van de vering verlagingskit verder worden teruggebracht tot 775 mm.

Testastretta 11° als hart

Het 937 cc vloeistofgekoelde en Euro 5 gekeurde Testastretta 11° motorblok is een goed voorbeeld van mechanische verfijning. De 90° V-twin cilinder met Desmodromische distributie vertegenwoordigt een unicum in zijn segment. Hij levert nu 111 pk bij 9.250 tpm met een koppel van 93 Nm bij slechts 6.500 tpm Dankzij de grotere cilinderinhoud is het koppel bij alle toerentallen verbeterd, met name bij het mid-lage toerental, het meest gebruikte op de weg en tussen bochten, wat zorgt voor spannende prestaties en uniek gemak en rijplezier, ook ondersteund door de nieuwe versnellingsbak en de Ducati Quick Shifter, die standaard is gemonteerd.

 

 

 

Elektronica

Een moderne Monster kan geen elektronisch pakket van hoog niveau, aan de top van het segment, achterwege laten. De standaarduitrusting omvat ABS Cornering, Traction Control, Wheelie Control, allemaal instelbaar op verschillende niveaus. De sportieve ontstaansgeschiedenis van de nieuwe Monster wordt ook onderstreept door de Launch Control die zorgt voor een razendsnelle start. Functies die meestal gereserveerd zijn voor sportmotoren zijn nu het voorrecht van iedereen om maximaal rijplezier te hebben. Alles is te bedienen via het stuur en het 4,3" kleuren TFT-scherm met race graphics die lijken op die van de Panigale V4, met een grote toerenteller in het midden en onder andere de versnellingsindicatie. Alle fundamentele informatie is altijd onder controle.

Plus-versie

De nieuwe Monster zal ook beschikbaar zijn in de Plus-versie die het aërodynamische windscherm en de passagierscover toevoegt aan de reeds vermelde standaarduitrusting.

Kleuren

De Monster (+) komt in drie verschillende kleurstellingen:

- Ducati Red (met zwarte velgen)

Aviator Grey (met rode velgen)

Dark Stealth (met zwarte velgen)

Tekst: BJ

Foto's: Ducati Media House

Geschreven op 2 december 2020
© Motoren & Toerisme