MY21: BMW R18 Classic

Dat BMW Motorrad ‘spin offs’ van de nieuwe R18 zou lanceren, stond in de sterren geschreven. Met de Classic-versie lanceert het de eerste echte spin-off, al was er ook al een zogenaamde ‘First Edition’ van de R18. De ‘Classic’ heeft z’n naam niet gestolen en oogt op het eerste gezicht inderdaad iets klassieker dan de basisversie van de R18.

 

Rechttoe rechtaan

Dat is wellicht te wijten aan het windscherm en de zadeltassen, maar ook aan z’n klassiekere ‘stand’. De Classic staat namelijk niet zo ‘achterover geleund’ op z’n ‘poten’ zoals dat bij de R18 basisversie het geval is. De toergerichte Classic staat meer ‘waterpas’ en dat is te danken aan het voorwiel. Dat voorwiel is met z’n 16 duim een stuk kleiner dan het 19-duims exemplaar op de R18 en dus ook even groot als het achterwiel.

Op weekend

Volgens BMW Motorrad is de R18 Classic een motorfiets om er een weekend op uit te trekken. Daarbij is aan een eventuele partner gedacht want de Classic komt standaard met een buddyseat. Die kan overigens verwijderd worden. Dat is ook het geval met de zijtassen, of zadelzakken zo je wil, en het windscherm. De zadelzakken hebben ieder een inhoud van 15,5 liter. Gebruik je echter een (optionele) binnentas dan zakt het volume naar 10 liter.

Geen cruiser toch cruisen

Omdat de R18 Classic een toermodel is, rust BMW Motorrad hem standaard uit met een cruise controle-systeem. Niet nodig voor een weekendje toeren in de Ardennen of Eifel, wél handig voor de autosnelweg-kilometers op de heen-en terugweg. Ook de bijkomende LED-koplamp moeten we in die toer-logica zien.

Op het kleinere voorwiel, het standaard cruise controle-systeem en de extra LED-koplamp na is de Classic-versie technisch identiek aan de standaardversie (zie technische fiche). Maar de extra’s zoals de zadeltassen, het windscherm en het passagierszadel zorgen ervoor dat de Classic wel 20 kg meer weegt. Rijklaar komt dat dus op een 365 volslanke kg’s, al zal de berijders van deze BMW wellicht worst wezen.

 

Tekst: BJ

Foto’s: BMW Group Press

 

Geschreven op 22 oktober 2020
© Motoren & Toerisme