MY21: BMW R 1250 GS (Adventure)

BMW Motorrad viert de 40e verjaardag van de ‘GS’ met een update voor de R 1250 GS en diens Adventure-variant. Aan het bekende watergekoelde boxer-blok verandert er weinig, al voldoet het vanaf nu wel aan de Euro 5-normen. Om aan die emissienormen te voldoen moest het 1254 cc metende boxer blok niet aan vermogen inboeten. Zo produceert de machine standaard nog steeds 100 kW (of 136 pk) aan (7.750 opm) en bedraagt het koppel 143 Nm (aan 6.250 opm.) 

Rijmodi

Met ‘Eco’ krijgt het boxer-blok alvast een nieuwe rijmodus die gericht is op een zo zuinig mogelijke rijstijl. Optioneel zijn ook de ‘Pro’-rijmodi beschikbaar. Deze kunnen dankzij een nieuw preselectie-systeem ingeschakeld worden. Aan de Pro-rijmodi zit ook een optioneel motorrem-controlesysteem vast.

Rijhulpmiddelen

Voortaan staat het Dynamic Traction Control-systeem niet meer op de optielijst, maar behoort het gewoon tot de standaard uitrusting van zowel de R 1250 GS als de Adventure-versie. Ook het integrale ABS Pro-systeem behoort nu tot de standaard uitrusting. Het systeem moet de GS-rijder nog meer veiligheid tijdens het rijden bieden, bovendien functioneert het ook onder hellingshoek. Het Hill Start Control-systeem behoort tot de standaard uitrusting maar daarnaast biedt BMW nu ook een geavanceerdere versie (HSTC Pro) als optie.

Verlichting

Als aanvulling op de standaard LED-koplamp ontwikkelde BMW Motorrad een adaptief systeem. Het optionele Adaptive Headlight laat het dimlicht van de standaard LED-koplamp toe om mee met de bocht te draaien. Zo wordt de bocht nagenoeg volledig verlicht. De standaard richtingaanwijzers achteraan worden vervangen door multifunctionele LED-richtingaanwijzers die tegelijkertijd ook als knipper- en remlichten functioneren. 

Comfort

De nieuwe BMW R 1250 GS en R 1250 GS Adventure beschikken standaard over twee verschillende aansluitingen: een 12V-stopcontact en een USB-A-aansluiting met 5V-voeding. Ook een verwarmd zadel – voor zowel rijder als passagier – wordt nu een (optionele) mogelijkheid op de BMW.

Daarnaast biedt BMW Motorrad ook een variatie aan voetsteunen en (hogere of lagere) zadels aan, om de GS ‘op maat’ aan te passen aan de klant. Nieuw daarbij is dat er nu ook een stuurverhoger op de optielijst staat waardoor het stuur 30 mm hoger dan normaal gepositioneerd wordt.

Kleurstellingen

BMW Motorrad ontwikkelde voor zowel de R 1250 GS als de R 1250 GS identieke kleurstellingen.

De basiskleuren van beide versies zijn:

Light White

Ice Grey

Daarnaast zijn er twee optionele kleurstellingen. Dit zijn de vertrouwde combinaties:

Triple Black

Rallye

40 Years GS-versie

Tot slot viert BMW Motorrad het veertig jarige bestaan van z’n iconische model met de prachige zwart/gele ’40 years GS’-versie. Deze kleurstelling is gebaseerd op die van de in 1988 geïntroduceerde R 100 GS ‘Hummel’.

Tekst: BJ

Foto’s: BMW Motorrad Press

Geschreven op 1 oktober 2020
© Motoren & Toerisme