MY21: Aprilia Tuono 660

Met de Tuono 660 lanceert Aprilia z’n tweede motorfiets met het nieuwe 660 cc metende paralleltwin, motorblok, dat we reeds van de RS 660 kenden. Volgens Aprilia combineert de Tuono 660, beheersbaar vermogen met een laag gewicht.

Is het karakter van de Tuono 660 sportief, dan is het vermogen toch net iets bescheidener dan dat bij de RS 660 het geval is. Het piekvermogen van de Tuono 660 bedraagt 95 pk, net 5 pk minder dan de RS 660. Tegelijkertijd heeft ook het rijwielgedeelte een minder sportief karakter. Niet alleen door het ontbreken van een volledige stroomlijn, maar ook door het hogere stuur en de minder steile balhoofdshoek.

 

Rijwielgedeelte

Nog een technisch verschil met de RS 660, is de kortere eindoverbrenging van de Tuono 660. Deze ingreep moet de Tuono responsiever  en vinniger maken. Zowel het frame, als de swingarm zijn uit gegoten aluminium vervaardigd. De veerelementen komen van KYB (Kayaba) en zijn instelbaar.

 

 

 

Elektronica

Ook de Tuono 660 werd van een ride-by-wire-systeem voorzien. Zodoende beschikt hij ook over rijmodi. In dit geval zijn er dat vijf, waarvan drie voor straatgebruik zijn gereserveerd en twee voor op circuit. In het Aprilia Performance Ride Control-pakket (APRC) worden volgende rijhulpmiddelen gebundeld: multi-niveau tractiecontrole, anti-wheeliecontrole, cruisecontrole en een motorrem-systeem en dat bovenop de rijmodi, en uiteraard ook het ABS-systeem. Alle systemen beheer je via het TFT-dashboard.

 

Kleuren:

Aprilia zal de Tuono 660 in drie verschillende kleurstellingen op de markt brengen:

Concept Black

 

Iridium Grey

Acid Gold

 

Prijzen en leveringsdata volgen later.

 

Tekst: BJ

Foto’s: Aprilia

Geschreven op 7 januari 2021
© Motoren & Toerisme