MY20: Zero SR/S

Een jaar nadat Zero Motorcycles de baanbrekende SR/F lanceerde, lanceert het nu de SR/S. Die machine is gebaseerd op de SR/F maar onderscheidt er zich van door z’n volledige stroomlijn. Daardoor oogt de SR/S een stuk sportiever, we durven zelfs gewagen van een superbike-look.

Looks zijn evenwel niet de enige reden waarom Zero Motorcycles een motorfiets met volledige stroomlijn op de markt brengt. Zero claimt dat de SR/S – wanneer de rijder achter de stroomlijn wegduikt – 13% efficiënter is inzake (stroom)verbruik en autonomie, ten opzichte van de SR/F.

De SR/S beschikt over dezelfde krachtbron als de SR/F, de Zero Force 15-10 motor en het Z-Force lithium-ion batterijpakket van 14.4 kWh. Die combinatie is goed voor een maximaal vermogen van 110 pk en een koppel van 190 Nm. Dat is goed voor een potentiële topsnelheid van 200 km/u en een autonomie van 320 km.

Zero Motorcycles’ eigen Cypher III-besturingsysteem stuurt het Motorcycle Stability Control-systeem (MSC) van Bosch aan. Dat systeem omvat ABS, bochten-ABS, tractiecontrole en koppelbeheersing. Daarnaast beschikt de SR/S-rijder over vier voorgeprogrammeerde rijmodi (Street, Sport, Eco en Rain). Bovendien kan je zelf, maximaal tien, rijmodi programmeren naar eigen inzicht.

De standaardversie van de Zero SR/S, met 3kW rapid charger-oplaadsysteem kost € 21.900. Voor een premium-versie met vliegenschermpje, verwarmde handvatten en aluminium bar-ends tel je minimaal €24.140 neer. Beide modellen zijn leverbaar in Skyline Silver en Cerluian Blue.

 

Bron: persbericht Zero Motorcycles

Foto’s: Zero Motorcycles

Geschreven op 20 februari 2020
© Motoren & Toerisme