MY20: Triumph Tiger 900, GT, en Rally

Een maand nadat het op de EICMA een resem geüpdate modellen onthulde, pakt Triumph uit met misschien wel z’n belangrijkste nieuwigheid voor 2020, de Triumph Tiger 900. Helemaal nieuw is de naam van het model alvast niet, want van 1993 tot 2000 had Triumph ook al een Tiger 900 in het gamma zitten.

Van het destijds reeds beproefde driecilinder-recept wijkt Triumph ook nu niet af voor de nieuwe Tiger 900. De nieuwe 900 heeft een groter motorblok dan z’n voorganger, de Tiger 800. Zo groeide de cilinderinhoud van 799cc naar 888, waarbij de boring x slag-verhouding 78 x 61.9 bedraagt. Dat is goed voor een piekvermogen van 95,2 pk aan 8.750 opm, terwijl het maximale koppel 87 Nm aan 7.250 opm bedraagt. Het nieuwe driecilinder-blok is Euro 5-conform.

Triumph brengt meteen vijf varianten van de Tiger 900 op de markt. Er is de Tiger 900-basisversie, waarmee Triumph op pendelaars mikt. Dan is er de Triumph 900 GT en diens Pro-variant, twee modellen die eerder op reizen gericht zijn. Dat is de 900 Rally (Pro) ook, maar zoals z’n naam het al doet vermoeden is deze variant eerder offroad-gericht.

Triumph  Tiger 900

De basisvariant van de Tiger 900 heeft dan wel dezelfde motor als z’n beter uitgeruste ‘broertjes’ maar veel verder gaat de vergelijking niet. Dit is duidelijk het ‘budgetmodel’ van de vijf Tigers en dat valt onder meer te merken aan de minder gesofisticeerde veringcomponenten. Zo is de Marzocchi voorvork van 45 mm op de Tiger 900 niet instelbaar. De schokbreker op de Tiger 900, eveneens van Marzocchi, is dat wel maar dan alleen qua veervoorspanning. De basisversie krijgt twee standaard rijmodi mee: Road en Rain en moet het met 5-duims TFT-dashboard doen. Remmen gebeurt vooraan met een dubbele remschijf van 320 mm waaraan telkens een Brembo Stylema Monobloc vierzuigerremklauw aan gekoppeld is. Achteraan is dat een 255 mm remschijf met Brembo eenzuigerremklauw. Deze remconfiguratie is op alle varianten van de nieuwe Tiger 900 terug te vinden. De koplamp, het achterlicht en de richtingaanwijzers zijn nu voorzien van LED-lampen. Alle Tiger 900 varianten hebben ook dezelfde benzinetank van 20 liter.

De Triumph Tiger 900 is met een drooggewicht van 192 de lichtste telg van de familie en is alleen in Pure White leverbaar.

Tiger 900 GT

De Tiger 900 GT is de toerlustige variant van de Tiger 900-line-up. De machine heeft vier rijmodi: Road, Rain, Sport, Off-Road. Verder krijgt de 900 GT wel een TFT-dashboard (7-duims), maar ook verwarmde handvatten, verlichte instrumenten, elektronische cruise-controle en een joystick om het dashboard te bedienen. De 900 GT heeft een instelbare voorvork (qua in-en uitgaande demping), en schokbreker (instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping). De remmen op de Tiger 900 GT zijn identiek aan die van de basisversie maar wel voorzien van een bochten-ABS-systeem.

Kleinere rijders kunnen voor de LRH-versie (Lower Ride Height) van de Tiger 900 GT opteren. Die heeft vooraan een veerweg van 140mm (ipv 180mm) en achteraan een veerweg van 151mm (ipv 170).

Tiger 900 GT Pro

Wie voor de Pro-versie van de Tiger 900 GT opteert, krijgt een elektronisch instelbare schokbreker. Daarop kunnen de veervoorspanning en uitgaande demping geregeld worden, maar blijft de veerweg steeds 170mm. Verder krijgt de GT Pro-klant er Triumphs Shift Assistant quickshifter-systeem bij. Daarmee kan je naadloos op-en afschakelen zonder te ontkoppelen. Op de Pro-versie vinden we één extra, door de rijder zelf te configureren, rijmodus ten opzichte van de Tiger 900 GT. Verder is de Pro-versie voorzien van het MyTriumph connectiviteit-systeem.

Tot slot krijgt de Pro-versie ook verwarmde zadels (apart regelbaar voor rijder en passagier) en extra LED-mistlampen.

De Tiger 900 GT en GT Pro wegen respectievelijk 194 kg en 198 kg en zijn in drie verschillende kleuren verkrijgbaar: Korosi Red, Saphire Black en Pure White.

Tiger 900 Rally

In tegenstelling tot voor de meer weggerichte Tiger 900 en de Tiger 900 GT (Pro), opteert Triumph voor beide Rally-versies voor Showa vering. Vooraan is dat een volledig instelbare upside-down voorvork van 45 met 240mm veerweg. Achteraan wordt een schokbreker, met een veerweg van 230mm gemonteerd, die instelbaar is qua veervoorspanning en uitgaande demping.

Nog een verschil met de weggerichte versies is het 21-duims voorwiel van de Rally’s, dat nog maar eens de offroad-ambities van de variant(en) in de verf zet. De gespaakte wielen van de Rally’s voeren hun gewicht enigszins op. De 900 Rally heeft vier rijmodi: Road, Rain, Sport en Off-Road. Wie voor de Pro-variant opteert krijgt daar nog eens een door de rijder zelf te configureren rijmodus en de modus Off-Road Pro bovenop. De Pro-versie krijgt ook het MyTriumph connectiviteit-pakket en beschikt eveneens over verwarmde zitjes.

De Tiger 900 Rally en Pro wegen respectievelijk 196 en 201 kg en zijn in de volgende kleurstellingen leverbaar: Matt Khaki, Saphire Black en Pure White.

Op concrete prijzen en leveringsdata is het nog even wachten.

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Triumph Media

Geschreven op 4 december 2019
© Motoren & Toerisme