MY20: Triumph Street Triple RS

Triumph geeft z’n populaire middenklasse naked, de Street Triple, een update. Als eerste modelvariant lanceert Triumph de Street Triple RS. De machine oogt een stuk agressiever dan z’n voorganger, mede door de hertekende LED-koplampen. Triumph hertekende ook het bodywork, dat is nu hoekiger, strakker en sportiever.

Het 765cc metende driecilinder blok voldoet nu aan de Euro 5-reglementering. Tegelijk heeft het blok iets meer vermogen (+ 5 pk) en iets meer koppel (+ 2Nm) gekregen. Gasgeven gebeurt via een ride-by-wire-systeem. De zesbak bedien je met Triumphs eigen Shift Assist quickshifter-systeem. Er zijn vijf verschillende rijmodi mogelijk: Road, Rain, Sport, Track en Rider. Die laatste rijmodus kan je volgens je eigen noden instellen

Ook het ABS-systeem is instelbaar en de tractiecontrole is uitschakelbaar. Het TFT-dashboard is nu met Triumphs eigen connectiviteitssysteem uitgerust, wat maakt dat je met behulp van Bluetooth je smartphone kan bedienen – via de knoppen aan de stuurhelften – om zo te bellen of muziek te beluisteren. Bovendien kan je er ook een GoPro-camera of een navigatie-systeem via bedienen.

De Street Triple RS heeft voortaan een Öhlins schokbreker achteraan.

Zoals we dat van Triumph gewoon zijn is de nieuwe Street Triple RS met hoogwaardige componenten uitgerust. Vooraan is de Street Triple RS voorzien van een volledig instelbare 41 mm Showa upside-down voorvork. Achteraan opteerde Triumph voor een Öhlins STX40 schokbreker, die eveneens volledig instelbaar is. De 17-duims gietwielen zijn voorzien van Pirelli Diablo SP3 banden. Brembo tekent voor de remmen, met vooraan twee radiaal gemonteerde M50 remklauwen en achteraan één remklauw.

 

De nieuwe Triumph Street Triple RS zal in twee kleurstellingen leverbaar zijn:

Matt Jet Black/Aluminium Silver/Yellow

Silver Ice/Diablo Red/Aluminium Silver

Technische fiche:

Motor: Watergekoelde, driecilinder viertakt van 765cc

Maximaal vermogen: 123 pk (aan 11.750 opm.)

Maximaal koppel: 79 Nm (aan 9.350 opm.)

Versnellingsbak: zesbak met Triumph Shift Assist

Koppeling: Geassisteerde slipperkoppeling

Frame: Aluminium kokerbalkframe

Drooggewicht: 166 kg

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Triumph Press

Geschreven op 7 oktober 2019
© Motoren & Toerisme