MY20: TM Racing

Wie reeds langs de standen van het Motorsalon flaneerde, heeft ze misschien al zien staan: de blauw/witte off-roadmachines van TM Racing. De gepassioneerde mensen achter TM Racing Belgium staan nu voor het derde opeenvolgende jaar op het Brusselse Salon. Het boetiekmerk uit Pesaro timmert nog steeds aan de weg op de eigenwijze manier die het eigen is. Grote nieuwigheid voor 2020 is de komst van injectie op een aantal tweetakt-modellen

 

Enduro-gamma

Omdat ook voor enduromachines steeds strengere emissienormen gelden, drong de komst van injectie op de tweetaktmodellen zich op. In navolging van de Oostenrijks-Zweedse tweeling KTM en Husqvarna (en straks komt daar ook nog GasGas bij) rustte TM z’n tweetakt enduromachines met brandstofinjectie uit. In de eerste plaats voor de EN125 en EN144, voor wie de toevoeging van injectie simpelweg een conditie om te ‘overleven’ betekende. TM Racing is overigens de enige constructeur die een geïnjecteerde 125cc in het gamma heeft zitten! Toch nog even vermelden dat de twee kleinste enduro’s uit het gamma niet met een elektrische starter zijn uitgerust en dus nog ‘ouderwets’ in gang getrapt worden. Daarnaast rustte TM Racing ook de EN250 en EN300 met injectie uit. Maar voor 2020 zijn beide modellen desgewenst ook nog leverbaar met een klassieke carburator.

TM Racing brengt met deze EN 125 Fi als enige constructeur een geïnjecteerde 125cc enduromachine op de markt!

Zoals je dat van een boetiekmerk als TM Racing mag verwachten, zijn de blauw/witte enduro’goed uitgerust. Bovendien biedt TM z’n cliënteel de keuze om de machine af fabriek te-naar eigen smaak op te bouwen en dat dankzij een aantal opties.Vooraan monteert men in Pesaro een KYB upside-down voorvork van 48 mm. Achteraan zorgt een schokdemper van eigen fabricaat voor de demping. Maar een volledig instelbare Öhlins TTX schokdemper staat op de optielijst. Remmen gebeurt vooraan met een wave remschijf van 270 mm met Brembo remklauw. Die wordt bediend door een Nissin rempomp, al kan je (mits toeslag) ook voor een Brembo exemplaar opteren. Alle enduro’s zijn voorzien van een plastic brandstoftank van 9,5 liter. Optioneel is ook een 12 liter tank verkrijgbaar.

Met de EN250 Fi boekte TM Racing al mooie successen in het WK Enduro.

Prijzen TM Enduro 2020

EN 125 Fi 2T  -   € 8.390

EN 144 Fi 2T -   € 8.790

EN 250 Fi 2T -   € 8.990

EN 300 Fi 2T -   € 9.090

EN 250 Fi 4T - € 10.090

EN 300 Fi 4T - € 10.490

EN 450 Fi 4T -  €  9.990

EN 530 Fi 4T -  € 9.990

 

Supermoto-gamma

TM Racing is zowat de enige constructeur die kant-en-klare supermoto's voor de weg levert, hier de SMR 300 Fi.

Kant-en-klare supermoto’s voor straatgebruik zijn anno 2020 héél erg zeldzaam geworden. TM is eigenlijk de enige constructeur die ze nog in het gamma heeft. Het gamma is dan ook eerder beperkt en bestaat uit de SMR125 Fi, SMR 300 Fi en de enige viertakt, de SMR 450 Fi. In Italië kan je de tweetakt-varianten ook met carburator kopen, maar importeur TM Belgium brengt alleen geïnjecteerde supermoto’s op de markt. Op de wielen, banden na delen de supermoto-modellen heel wat componenten met de enduro’s. Maar gezien de hogere snelheden waartoe deze machines in staat zijn, zijn ze standaard vooraan uitgerust met grotere remschijven, een radiaal gemonteerde Brembo remklauw en een rempomp van hetzelfde merk. Ook hier geldt dat je de 125 zelf moet aantrappen. Daarnaast brengt TM België de drie modellen ook nog in een ‘eigen’ SMM-versie met aluminium gietwielen ipv spakenwielen.

In België staan ook de iets 'luxueuzere' SMM-uitvoeringen op de prijslijst.

Prijzen TM Supermoto On Road 2020

SMR 125  Fi 2T -  € 8.890

SMM 125 Fi 2T -  € 9.090

SMR 300  Fi 2T -  € 9.490

SMM 300 Fi 2T -  € 9.690

SMR 530 Fi 2T -   € 9.990

SMM 530 Fi 2T - € 10.190  

 

Naast de Enduro’s en straat-supermoto’s heeft TM Racing ook nog een volledige gamma crossmotoren, competitie-supermoto’s en één Flat Track-machine.

 

Foto’s: TM Racing

Tekst: Bart Jacobs

 

Geschreven op 14 januari 2020
© Motoren & Toerisme