MY20: Suzuki

Sléchts één nieuw model bij Suzuki, al is de V-Strom natuurlijk niet helemaal nieuw. Suzuki trekt met de V-Strom 1050 opnieuw de retro-kaart, zoals het vorig jaar ook met de Katana deed. De styling van de nieuwe V-Strom 1050 (XT) is dan ook geïnspireerd door de legendarische DR750 Big waarmee onze landgenoot Gaston Rahier, eind jaren ’80 de Dakar mee reed. Die rijke geschiedenis komt het best tot uiting in twee XT-versies van de V-Strom 1050: de oranje-witte en de knalgele. Deze laatste is een replica van ‘Gastounets’ Dakar-motor.

Verkijk je niet op de nieuwe type-aanduiding van de V-Strom, de cilinderinhoud van het vorige model bedroeg immers al 1037cc en dus is de ‘1050’ niet meer dan een ‘rebranding’. Niettemin voldoet de V-twin nu aan de Euro 5-normen en steeg ook het vermogen met 7 pk (naar 107 pk) .

Waar het grote verschil met z’n voorganger zit is in de toevoeging van elektronica. De V-Strom 1000 was immers nog een betrekkelijk ‘elektronica-arme’ motorfiets.  Z’n opvolger is immers uitgerust met het Suzuki Intelligent Ride-systeem (SIRS). Dat systeem omvat zeven elektronische rijhulpmiddelen van tractiecontrole over mapping tot heuvelstart-controle. Het ABS-systeem is nu upgegraded tot een bochten-ABS-systeem. Alle rijhulpmiddelen worden mee aangestuurd door een inertie-meeteenheid.

Suzuki brengt twee versies van de V-Strom 1050 op de markt, de gelijknamige basisversie met gegoten wegwielen en de meer off-roadgerichte XT-versie met spaakwielen.

Technische gegevens Suzuki V-Strom 1050 (XT)

Motor: Watergekoelde, 90° V-twin, met bovenliggende nokkenassen

Cilinderinhoud: 1037 cc

Vermogen: 107 pk, aan 8.500 opm

Frame: Aluminium kokerbalkframe

Voorvork: 43mm KYB upside-down voorvork, volledig instelbaar

Schokbreker: KYB monoshock, volledig instelbaar

Rijklaar gewicht: 236 kg (247 kg)

Zithoogte: 850 mm (855 mm)

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Suzuki

Geschreven op 5 november 2019
© Motoren & Toerisme