MY20: Sherco enduro-modellen

Sherco pakt voor modeljaar 2020 niet uit met een revolutie wel met een logische en gedegen evolutie. Enerzijds werd er hier en daar gewicht bespaard, anderzijds concentreerde het merk zich om de betrouwbaarheid van z’n enduro-modellen nog meer te verhogen. Nu het merk meer dan 15 jaar enduro’s bouwt, is het uitgegroeid tot één van de grote spelers in dat segment. Met zowel tweetakt- als viertakt-machines in het aanbod moet Sherco niet meer onderdoen voor concurrenten als Beta, Husqvarna of KTM.

Globaal gezien laat het Sherco enduro-gamma zich in twee sub-gamma’s opsplitsten: Racing en Factory. Met het eerste mikt Sherco vooral op de recreanten, terwijl het tweede gericht is op competitierijders.

 

Racing-gamma

De 125cc vind je alleen in het Racing-gamma.

Het Racing-gamma van Sherco telt niet minder dan 7 verschillende machines. De 125 SE-R, 250 SE-R, en 300 SE-R zijn de drie tweetaktmachines uit het Racing-gamma. Daarnaast zijn er ook nog vier viertakten: de 250 SEF-R,  300 SEF-R, 450 SEF-R en 500 SEF-R.

Alle Sherco Racings hebben een blauwgelakt semi-perimeterframe uit chroommolybdeen, zwarte Excel velgen en hydraulisch bediende Brembo remmen. Michelin levert de banden, terwijl de handvatten van het Italiaanse Domino komen.

Enkele jaren geleden waren de basismodellen van Sherco nog met Sachs veerelementen uitgerust. Die hebben nu plaats gemaakt voor componenten van WP, notabene een zusterbedrijf van concurrent KTM. Vooraan vinden we een 48 mm Xplor voorvork terug. Deze heeft een veerweg van 300 mm en je kan er de in- en uitgaande demping van regelen. De WP schokbreker achteraan heeft een veerweg van 330 mm maar is volledig regelbaar (naast in- en uitgaande demping kan je ook de veervoorspanning regelen). Belangrijk detail: in tegenstelling tot op de enduro-modellen van KTM is de WP schokbreker niet rechtstreeks aan de swingarm bevestigd, maar wel via een zogenaamd link-systeem.

 

De 450 SEF-R in actie!

Delen de twee- en viertakten heel wat componenten dan zijn er ook enkele verschillen. Een daarvan zit ‘m in de grootte van de benzinetanks. Bij de tweetakten is die met 10,4 L (zowel voor de 125, de 250 als de 300) een stukje groter dan bij de viertakten, die het met een tank van 9,7 L doen.

Naar de krachtbronnen dan. De drie tweetakten van Sherco worden door dezelfde Keihin PWK 36 carburator gevoed. Alle drie zijn ook voorzien van een zesbak en een hydraulisch bediende natte multi-platenkoppeling.  Geen FMF meer als uitlatenleverancier, al zegt Sherco dat de nieuwe (huisgemaakte) demper van de tweetaktmodellen 150 gram minder weegt dan z’n voorganger. Het ‘tuitje’ op de demper oogt alsof het in koolstofvezel is vervaardigd, maar is dat echter niet.

 

Sherco 450 SEF-R

Op de viertakt-modellen koos Sherco voor een injectie-systeem van Synerject. Ook hier is een zesbak en een hydraulisch bediende natte multi-platenkoppeling de norm. Alle Sherco Racing-modellen zijn voorzien van een elektrische starter.

Factory-gamma

Sherco 300 SE Factory

De modellen uit Sherco’s Factory-gamma mag je gerust als ‘premium’ bestempelen. De basis van het rijwielgedeelte is eveneens het blauwgelakte semi-perimeterframe dat we ook op de ‘Racings’ terug vinden. Het grote verschil ziet ‘m evenwel in de vering, want voor de Factory-modellen kocht Sherco de vering-componenten bij KYB (het vroegere Kayaba) in. Vooraan vinden we een volledig instelbare 48 mm upside-down voorvork met een veerweg van 330 mm. Achteraan een eveneens volledig instelbare schokbreker met 330 mm veerweg.

 

Even een zandberm 'railen' met de Sherco 300 SEF Factory.

Tekent Excel ook op de Factory’s voor de velgen, dan zijn die op deze modellen blauw geanodiseerd.  De hydraulische remmen komen van Brembo, terwijl het Spaanse Galfer de gekartelde remschijven levert. Het achtertandwiel wordt bij AFAM betrokken.  Ook het luchtfilterhuis – vervaardigd door Polysport – werd hertekend en herbergt een Twin Air-filter. Omdat het oog ook wat wil werden ook de graphics hertekend. Het resultaat oogt opvallend met meer fluogeel, wat grijstinten en blauw. Alle plastic-delen van het bodywork, evenals de handbeschermers, komen van bij het Portugese Polysport, terwijl het Italiaanse Selle dalla Valle het zadel met extra grip aanlevert. Het Franse Neken levert het ‘platte’ stuur.

 

De viertakt Factory-modellen worden met een magnifiek mooie Akrapovic uitlaatlijn geleverd.

Wat het mechanisch gedeelte betreft zijn de tweetakt Factory-modellen nagenoeg gelijk aan de ‘Racings’, al telt dit subgamma slechts twee modellen: de 250 en 300 SE Factory. Geen sprake van een Factory-versie van de 125cc dus. Wellicht vindt Sherco dat deze cilinderinhoud ‘te recreatief’ is om een Factory-versie te verantwoorden. Toch zijn er twee wezenlijke verschillen met de Racing-modellen: enerzijds de kunststof carterbeschermer van AXP en anderzijds de demper die geanodiseerd is. De viertakt Factory-modellen zijn met een volledige Akrapovic uitlaatlijn uitgerust.

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Sherco

Website: https://www.engine59.be/nl/sherco-benelux

 

Geschreven op 18 september 2019
© Motoren & Toerisme