MY20: KTM

KTM heeft de afgelopen dagen het internet besprenkeld met teasers omtrent de KTM Super Duke 1290 R, maar rond één model is het verrassend stil gebleven: de 390 Adventure. En toch staat hier vanuit het niets een productiemodel klaar dat weleens een belangrijke rol kan spelen in de opkomende markt van de lichte allroads. Even verrassend is de komst van de 890 Duke R. 

KTM 390 Adventure

2019 was voor KTM het jaar van de 790 Adventure. Het model is met succes gelanceerd en de reacties zijn algemeen positief. Inmiddels zijn we een jaar verder en aanschouwen we de 390 Adventure, een lichtgewicht allroad-model dat de ambitie heeft om de opkomende markten te veroveren, en waarom ook niet de rest van de wereld. Het uiterlijk oogt alvast volwassen en in balans. In zekere zin kunnen we deze creatie beter smaken dan  de drukke 790 Adventure, die ons enkel en alleen op dat vlak nooit heeft weten te overtuigen. 

2020_KTM_390Adventure

Net als de kleine Dukes wordt ook dit model geproduceerd in India. Het krijgt dan ook dezelfde basis als de 390 Duke. Dit model kennen we al geruime tijd en het sympathieke blok is de ideale sparringpartner voor de A2-rijbewijshouder. De cijfers blijven ongewijzigd: 44 pk bij 9.000 opm en 37 Nm bij 7.000 opm. Het rijklaar gewicht bedraagt 172 kg, en dat is toch ruim 37 kg minder dan de 790 Adventure, die het wel het dubbele aan vermogen heeft. De technologie die we terugvinden op de 790 Adventure, zal ook beschikbaar zijn op de 390, zoals de quickshifter, cornering ABS en offroad ABS. Vering uit de mand van WP zal ook hier zijn diensten bewijzen met een veerweg van 170 mm vooraan en 177 mm achteraan, met een zadelhoogte van 855 mm. 

2020_KTM_390Adventure

Als KTM hier de prijs laag weet te houden, durven wij nu al te voorspellen dat we met een verkoopstopper te maken hebben, wetende dat de concurrentie in deze klasse niet hetzelfde niveau kan bieden. We kunnen hier vast verklappen dat je in ons novembernummer een exclusieve eerste test aantreft van deze interessante instapper – al klinkt die term misschien nu al onterecht. 

2020_KTM_390Adventure

KTM 890 Duke R

De tweecilinder in lijn is nu twee jaar onder ons in de vorm van de 790 Duke. Hoog tijd voor een opvolger, dachten ze bij KTM. We zien hier hetzelfde blok, maar met een toegenomen cilinderinhoud van 90 cc. Het vermogen stijgt met 14 pk tot 119 pk en het koppel stijgt ten opzichte van de 790 Duke met 13 Nm tot 99 Nm. Ondanks de toegenomen capaciteit is de toerenbegrenzer met 500 opm opgeschoven naar 10.500 opm. Zelfs het gewicht is afgenomen met 3,3 kg tot 166 kg.

2020_KTM_890DukeR

Om snel op en neer te schakelen verschijnt de optionele quickshifter in de optielijst, net als bij de 790 Duke. De 43mm-voorvork komt van WP, evenals de achterste demper, beide instelbaar naar rijomstandigheden. De zadelhoogte stijgt hierdoor met 15 mm. De 890 Duke is sneller en lichter en KTM lijkt met deze potente naked meer dan ooit terug te grijpen naar zijn kernwaarden. 

KTM 1290 Super Duke R 

De KTM 1290 Super Duke is 're-beasted', zoals het persbericht verkondigt. Met de komst van de nieuwe supernakeds uit de stallen van Kawasaki, MV Agusta en Ducati wordt het segment druk bevochten, en KTM kan niet achterblijven. Het eerste dat opvalt is het ontwerp van het frame, dat radicaal is vernieuwd. De Oostenrijkers beweren dat het frame drie maal stijver is dan zijn voorganger. De aanpassing schraapt twee kilogram van het totale gewicht dat daardoor met andere wijzigingen zes kilogram lager uitkomt dan voordien en afklokt op 189 kg (droog). 

2020_KTM_1290SuperDukeR

Daarnaast is de LC8 onder handen genomen, maar verrassend genoeg blijven de exacte cijfers dezelfde, 177pk en 140Nm, toch ferm onder de 200pk grens van die andere kleppers. Verder kijken we naar andere graphics, waar het donker blauw met het KTM oranje een aparte maar knappe combinatie oplevert. De oude knoppen zijn op de schop gegaan en zijn vervangen door een nieuwe set om door het TFT-scherm te scrollen. Tot slot is er nog gesleuteld aan de vering en mogen we beter rijeigenschappen verwachten. 

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: KTM

Geschreven op 5 november 2019
© Motoren & Toerisme