MY20: Indian Motorcycle toergamma

De concurrentieslag tussen Harley-Davidson en uitdager Indian Motorcycle begint steeds heviger te worden. Enkele weken nadat Harley zijn nieuwigheden voor 2020 onthulde en een week nadat het de nieuwe Scouts voorstelde, komt Indian met een vernieuwde toergamma.

 

Thunder Stroke 116

Twee grote nieuwigheden op technisch vlak voor 2020 bij Indian Motorcycle. In de eerste plaats is dat de introductie van de Thunder Stroke 116. Was de Thunder Stroke 111 met een cilinderinhoud van 1811cc al bepaald geen ‘klein’ blok, dan meet de 116-versie maar liefst 1901cc. Ook nu is er nog steeds geen sprake van waterkoeling. Neen, de Thunder Stroke 116 is ‘old school’ luchtgekoeld. Het dikke, nieuwe blok is goed voor een koppel van 168 Nm. De Thunder Stroke wordt meteen dé krachtbron van heel wat Indian-modellen. Zo zullen de Springfield Dark Horse, Chieftain, Chieftain Dark Horse, Chieftain Limited, Chieftain Elite, Roadmaster en Roadmaster Dark Horse, door de Thunder Stroke 116 aangedreven worden.

 

Ride Command

Voor 2020 introduceert Indian Motorcycle een nieuwe versie van z’n Ride Command dashboard. Het dashboard heeft nog steeds een diameter (diagonaal) van 7 inch en kan met handschoenen aan bediend worden (touchscreen). Het Ride Command-systeem kreeg een nieuwe en krachtigere processor om zowel sneller informatie als entertainment – of simpelweg ‘infotainment’ – aan te bieden. Via een overlay op het scherm kan je nu aan het begin van je rit zowel de actuele toestand van het verkeer als van het weer checken, om desgewenst een route uit te stippelen die slecht weer en/of druk verkeer vermijdt. Zoeken in het Ride Command-systeem gaat voortaan makkelijker doordat het systeem beter voorspelcapaciteiten heeft gekregen. Daarnaast is het scherm in hogere mate aanpasbaar aan je persoonlijke smaak.

Nieuwe modellen

 

Naast de Thunder Stroke 116 motor en het vernieuwde Ride Command infotainment-systeem introduceert Indian Motorcycle drie nieuwe modellen voor 2020: de Road Master Dark Horse, de Springfield Dark Horse en de Chieftain Elite.

 

Road Master Dark Horse

De Road Master Dark Horse is een nieuw model voor 2020 en is geïnspireerd op de Chieftain Dark Horse. Met een afwerking die balanceert tussen verchroomde onderdelen en zwarte accenten kan de Road Master Dark Horse zich onderscheiden van de rest van het Indian-gamma. De toerbuffel heeft naast de nieuwe Thunder Stroke 116 motor en het vernieuwde Ride Command dashboard, een 19-duims voorwiel, gestroomlijnde kuip, harde zijkoffers, topcase, verwarmde handvatten en een verstelbaar windscherm. De Road Master Dark Horse is leverbaar in de volgende matte kleurstellingen: Thunder Black Smoke, White Smoke, Ruby Smoke.

Springfield Dark Horse

 

Tijdens de 2019 Daytona Bike Week lanceerde Indian Motorcycle de Springfield Dark Horse reeds als limited edition-model. Toen nog met het  Thunder Stroke 111 blok. Na de positieve respons van de Indian Motorcycle-klanten komt de Springfield Dark Horse terug met de 116-versie van het Thunder Stroke blok. Een 12-duims ape-hanger, harde zijkoffers, een rogue-zadel en een afwerking met veel zwarte accenten geven deze Springfield een zeker attitude. De Springfield Dark Horse komt in drie kleurstellingen: Thunder Black Smoke, Sagebrush Smoke en White Smoke.

 

Chieftain Elite

De Elite is een nieuwe versie van de Chieftain. Volgens Indian Motorcycle combineert de Chieftain Elite stijl met technologie en prestaties. Indian ziet de Chieftain Elite dan ook als een ‘ultra-premium bagger’. De machine krijgt een moderne en agressieve look met harde zijkoffers en een gestroomlijnde kuip. Ook deze motorfiets krijgt de Thunder Stroke 116 als krachtbron. Daarnaast wordt de Chieftain Elite ook uitgerust met Indian Motorcycles eigen PowerBand Audio Plus-systeem, compleet met speakers in kuip en zijkoffers. De Chieftain Elite is afgewerkt met treeplanken, een flare windscherm, Pinnacle spiegels en gefreesde Elite wielen. Die Chieftain Elite wordt in Thunder Black Vivid Crystal/Wildfire Red Candy geleverd.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Indian Motorcycle Press

Geschreven op 11 september 2019
© Motoren & Toerisme