MY20: Husqvarna enduro-modellen

Enkele weken nadat KTM z’n enduro-modellen voorstelde, is het de beurt aan Husqvarna om hetzelfde te doen. Husqvarna heeft een uitgebreide lijn enduro-modellen die drie tweetakten en vier viertakten bevat. Husqvarna nam de enduro-modellen flink onder handen en dat geldt voor beide sub-segmenten.

 

Rijwielgedeelte

De Husqvarna enduro’s krijgen voor 2020 een nieuw frame. Het frame bestaat nog steeds uit metalen buizen maar zou volgens Husqvarna nu stijver geworden zijn en dat zowel in de lengte als in de breedte. Ook het subframe werd herontwikkeld. Het bestaat nu uit een mix van 70% polyamide en 30% koolstofvezel, werd iets langer (50 mm) en weegt voortaan 250 gram minder. Op een totaalgewicht van iets meer dan 1 kg is dat een behoorlijke gewichtsbesparing.

Vering-leverancier WP pakte de afstellingen van de XPLOR voorvork en XACT schokbreker aan. Aan de achterzijde hebben de Huskies voortaan een nieuw linksysteem – de verbinding tussen schokbreker en frame  - dat zorgt ervoor dat de zadelhoogte met 10 mm kon zakken. Bovendien zou het nieuwe linksysteem de rijder ook in staat stellen om z’n machine beter onder controle te houden.

Het nieuwe stalen frame (blauw) en het subframe uit composietmateriaal (zwart).

De Huskies kregen tot slot ook nieuw bodywork waardoor ze een betere ergonomie zouden hebben.

 

Tweetakt-modellen

De grote nieuwigheid is de komst van de TE 150i. Deze machine is de opvolger van de  TX 125 en heeft nu een iets grotere cilinderinhoud (143,99 cc) én is voorzien van hetzelfde TPi-systeem als de TE 250i en 300i.  De twee grotere tweetakten krijgen een hertekende uitlaat. Het geribbelde oppervlak ervan zou beter bestand zijn tegen oa steenslag of laaghangende takken. Daarnaast werden ook de cilinders aangepakt.

De nieuwe Husqvarna TE 150i.

De radiatoren werden 12 mm lager gepositioneerd zodat ze meer rijwind opvangen en voor een betere koeling zorgen. Alle tweetakten hebben een DDS-koppeling, die bediend wordt met een hydraulische koppelingshendel van Magura. De Duitse automotive specialist Continental tekent voor het motormanagement-systeem op de tweetakten.

 

Het licht hertekende motorblok van de Husqvarna TE 300 i.

De 2020 Huskies in actie!

Viertakt-modellen

Bij de twee zwaarste viertakten – de FE 450 en de FE 501 – werden de cilinderkoppen aangepakt. Ook op de FE 250 en FE 350 werd het motorblok onder handen genomen. De wijzigingen aan Bovendien hebben alle viertakten nu een nieuwe uitlaatlijn. Net als bij de

Het hertekende motorblok van de FE 350.

tweetakt-modellen kregen ook de viertakten lagere geplaatste radiatoren die voor een betere koeling moeten zorgen.

De FE 501 is het zwaarste enduro uit het Husqvarna-gamma.

De viertakten hebben een DDS-koppeling die bediend wordt met een hydraulische Magura koppelingshendel. Het motormanagement-systeem wordt door het Japanse Keihin aangeleverd.

Prijslijst Husqvarna enduro-modellen 2020 België (Nederland)

TE 150i           €   8.979 (€ 10.090)

TE 250i           €   9.779 (€ 11.290)

TE 300i           € 10.189 (€ 11.690)

FE 250            € 10.579 (€ 12.200)

FE 350            € 11.009 (€ 12.580)

FE 450            € 11.139 (€ 12.750)

FE 501            € 11.229 (€ 12.870)

 

Tekst: Bart Jacobs

Studiofoto’s: Kiska GMBH

Actiefoto’s: Sebas Romero

 

Geschreven op 12 juni 2019
© Motoren & Toerisme