MY20: Honda

Honda pakt in Milaan uit met een nagelnieuwe Fireblade, de CBR1000RR-R! De machine is de krachtigste Fireblade ooit en komt in twee versies: de basisversie en een SP-versie.

CBR1000RR-R Fireblade

Honda ontworp de nieuwe Fireblade van nul af aan, maar voor inspiratie werd er wel naar de exclusieve RC213V-S van enkele jaren geleden gekeken. Yuzuru Ishikawa, de projectleider van de nieuwe Fireblade is erg duidelijk, “Het strijdtoneel voor de Fireblade is vanaf nu het circuit.” Een duidelijke keuze dus, waar z’n voorgangers nog weggericht waren is de nieuwe Fireblade dus een circuitmachine, al blijft hij wel straatlegaal.

Met een vermogen van bijna 220 pk heeft de Fireblade een grote stap voorwaarts gezet als het op prestaties aankomt. Om die prestaties op te krikken werd het motorblok flink aangepakt. De boring x slag-verhouding van 81 x 48,5 mm is identiek aan de ‘over-vierkante’ maten van de RC213V-S. Al blijft het wel blok van de Fireblade wel een vier-in-lijn en geen V4 zoals dat van de straatlegale MotoGP-machine. Ook wat de gebruikte materialen voor het blok betreft is de Fireblade nu een premium sportmotor. Zo worden de krukassen nu van TI-64 Titanium gesmeed, worden de klepgeleiders uit Beryllium koper vervaardigd en zijn de zuigers uit aluminium gemaakt. Bovendien krijgen de ‘pistons’ nog een coating van Ober, een mengeling van Teflon en Molybdenum).

De verbrandingsgassen worden afgevoerd via een 4-2-1-uitlaatlijn, met als kers op de taart een titanium einddemper van Akrapovic.

Elektronica

Zoals je dat van een moderne superbike mag verwachten beschikt de Fireblade over een ride-by-wire-systeem. Honda noemt het zijne echter ‘Throttle By Wire’. Het systeem deed al op het vorige model z’n intrede maar werd nu geoptimaliseerd voor een betere gasrespons. Standaard heeft de Fireblade drie rijmodi, maar je kan ook het vermogen, de motorrem en het wheelie controle-systeem apart instellen. Dat laatste systeem wordt mede aangestuurd door een inertie-meeteenheid. Het Honda Selecctable Torque Control-systeem (HSTC) is Honda’s eigen tractiecontrole-systeem en werkt op 9 verschillende, instelbare niveau’s, maar kan ook uitgeschakeld worden. Tenslotte is de Fireblade ook nog uitgerust met een Start Modus – een launch controle-systeem, waarbij je de toerentallen kan beperken tot 6.000, 7.000, 8.000 of 9.000 opm en dit met het oog op racestarts.

Al dat moois kan bediend worden via het nieuwe 5-duims TFT-scherm waarmee de Fireblade vanaf nu uitgerust is. Niet alleen is het  scherm van de nieuwe Fireblade groter dan dat van z’n voorgangers.

Rijwielgedeelte

Honda hertekende het aluminium frame van de Fireblade en ook de swingarm is nieuw. Wat de vering betreft bleef Honda Showa trouw. Vooraan wordt een BPF (Big Piston Fork) voorvork van 43 mm gemonteerd, achteraan een BFRC-Light (Balance Free Rear Cushion) schokbreker. Beide veerelementen zijn volledig instelbaar. Showa levert ook de elektronische stuurdemper, die drietraps instelbaar is en wordt aangestuurd door informatie van de inertie- meeteenheid.

Qua remmen opteert Honda voor de vertrouwde Nissins, gekoppeld aan een dubbele remschijf van 330 mm (vooraan) en een enkele van 220 mm (achteraan). Honda heeft ook aerodynamisch ingegrepen om het rijgedrag van de Fireblade te verbeteren. Vooraan op de stroomlijn zijn er aan weerszijden ‘vleugeltjes’ gemonteerd. Deze moeten wheelies tegengaan tijdens het accelereren en bij het aanremmen voor bochten voor meer stabiliteit zorgen. Honda gebruikte de vleugeltjes (of winglets) ook al op de RC213V van wereldkampioen MotoGP Marc Marquez.

De basisversie van de Honda CBR1000RR-R komt in twee verschillende kleurstellingen:

Grand Prix Red

Mat Pearl Morion Black

Technische gegevens Honda CBR1000RR-R Fireblade

Motor: vloeistof gekoelde vier-in-lijn viertakt, dubbele bovenliggende nokkenas 16 klepen

Cilinderinhoud: 1000cc

Maximaal vermogen: 217,6 pk, aan 14.500 opm.

Maximaal koppel: 113 Nm aan 12.500 opm

Rijklaar gewicht: 202 kg

Honda CBR1000RR-R SP Fireblade

 

Naast de basisversie van de Fireblade lanceert Honda ook de SP-versie. Het meest opvallende daaraan zijn de Öhlins-veerelementen – in tegenstelling tot de Showa’s op de basisversie. De voorvork en schokbreker vormen de tweede generatie van Öhlins’ elektronische SEC-veringssysteem. Opvallende genoeg opteert Honda niet voor een bijpassende Öhlins demper, maar wel voor de vertrouwde Honda Elektronische Stuurdemper (HESD) die door Showa wordt vervaardigd. Ook de remklauwen van de SP-versie verschillen van die op de basisversie. Honda monteert namelijk Bremba Stylema monoblocs op de SP (in tegenstelling tot de Nissins op de basisversie). Dat is het wat betreft de zichtbare verschillen, maar ook onderhuids is er een onderscheid tussen de SP en de basisversie. Het gewichtsverschil tussen beide versies is alvast minimaal met een rijklaar gewicht van 201 kg voor de SP-versie, dat is exact één kg minder dan de basisversie. Het verschil zit ‘m wellicht in het lagere gewicht van de Öhlins componenten.

 

In het persbericht van de SP-versie komen we het exacte, maximale vermogen en koppel niet te weten. We nemen dus aan dat deze op de homologatie-versie (voor het WK Superbike) van de Fireblade nog een stuk opgekitteld zijn. Komt de kaap van de 225 pk (drie meer dan de Ducati Panigale V4R) in beeld?

Rebel

De Rebel krijgt voor 2020 een flinke update. Zo zijn alle verlichtingselementen op de Rebel nu voorzien van LED-lampen, heeft hij voortaan een versnellingindicator en een assist&slipper-koppeling. Verder verbeterde Honda de vering van de Rebel en werd het zadel comfortabeler. Een nieuwe uitlaat zorgt ervoor dat de Rebel de Euro 5-norm haalt.

De Rebel is verkrijgbaar in de nieuwe kleur:

Matte Jeans Blue Metallic

Daarnaast blijft de Rebel ook leverbaar in Graphite Black, Matte Axis Grey Metallic en Millenium Red.

Honda vergroot voor 2020 het aanbod aan accessoires voor de Rebel. Zo zijn voortaan een achterrek, een ruggensteun, tankpads en een metervisor verkrijgbaar. Naast de bestaande lederen tassen komt er nu ook een set in nylon.  Bovendien gaat Honda ook een Rebel-variant op de markt brengen die af-fabriek uitgerust is met een topkuipje, zwarte voorvorkkappen en beschermrubbers en een nieuw zadel in diamant-stijl.

CB1000R

Honda geeft de zwaarste van z’n Neo Sports Café-modellen na twee modeljaren een visuele update. De zilveren accenten moeten plaatsmaken voor zwarte. Zo worden de bovenste kroonplaat en de stuurklem zwart, alsook het koplamphuis. Mechanisch bleef de CB1000R ongewijzigd.

Voor modeljaar 2020 zal de CB1000R in volgende drie kleurstellingen leverbaar zijn:

Candy Chromosphere Red

Graphite Black

Matt Pearl Glare White

NC750X

Honda’s meest avontuurlijke motorfiets voor woon-werkverkeer krijgt een update voor modeljaar 2020. Nieuw is de toevoeging van het HSTC-systeem, dat op de NC750X ook uitschakelbaar is. Verder krijgt de machine voor 2020 nieuwe LED-verlichting (voor- en achteraan). De paralleltwin van de NC750X produceert een maximaal vermogen van 55 pk (aan 6.250 opm) en heeft een maximaal koppel van 68 Nm (aan 4750 opm.). De voetgeschakelde versie weegt rijklaar 220 kg, wie voor de DCT-versie opteert mag daar nog eens 10 kg bijrekenen. De machine krijgt er voor modeljaar 2020 twee nieuwe kleurstellingen bij:

Pearl Glare White

Graphite Black

 

SH125i

Tot slot pakte Honda ook één van z’n populairste scooters aan, de SH125i. In 2018 werden er over heel Europa bijna 11.500 exemplaren van de SH125i verkocht. Daarmee is hij één van de populairste scooters van Europa. Dankzij een nieuw frame en dito styling heeft de SH125i nu 50% meer opbergruimte. Deze opbergruimte, onder het zadel bedraagt nu 28l.  Een hertekende geometrie moet rijden comfortabeler maken. Ook het blok werd aangepast, voldoet nu aan de Euro 5-normen en accelereert ook harder. Honda’s tractiecontrole-systeem, HSTC, behoort nu tot de standaarduitrusting. Verder is de SH125i uitgerust met LED-verlichting, een LCD-schermpje en een USB-poort waarmee je je smartphone kan opladen.

De 2020 SH125i komt in de volgende vier kleuren:

Pearl Nightstar Black

Pear Cool White

Timeless Gray Metallic

 

Pearl Splendor Red

Voor de Nederlandse markt komt er ook een 150cc-versie van de SH125i.

 

Tekst: Bart Jacobs

Foto’s: Honda

Geschreven op 4 november 2019
© Motoren & Toerisme