MY20: Harley-Davidson Softail Standard

De nieuwe Harley-Davidson® Softail® Standard biedt rijders de pure Harley-Davidson cruiser ervaring. De ranke bobber combineert attitude met de dynamische performance van het Harley-Davidson Softail chassis en het niet-aflatende vermogen van de Milwaukee-Eight® V-Twin krachtbron. Voorzien van Vivid Black lak met chromen accenten en gepolijste afwerkingen, is de Softail Standard de pure essentie van alles waar Harley-Davidson voor staat.

Het contrast tussen de zwarte en glanzende onderdelen geeft de Softail Standard een look die zowel klassiek als minimalistisch is. Uitsluitend leverbaar in Vivid Black gelakt plaatstaal, combineert de Softail Standard een solozadel dat veel van het gechopte achterspatbord toont, met een stijlvolle 13 liter brandstoftank die het frame en motorblok accentueert. De krachtbron is gestileerd om de aandacht te trekken naar het hart van de motorfiets, met een volledig zwarte Milwaukee-Eight 107 motor, gehighlight met een gepolijste kleppen-, koppelings- en ontstekingsdeksel. De vinnen van de cilinderkoppen zijn niet gepolijst. Een rond luchtfilterdeksel toont nog meer van de motor. Met chromen schilden en dempers versterkt het 2-in-2 offset shotgun uitlaatsysteem het lange, lage profiel van de Softail Standard.

De stalen velgen van de klassieke spaakwielen (voor 19-inch, achter 16-inch) zijn afgewerkt in briljantchroom voor oogverblindende stijl. De voorzijde heeft helder gecoate vork sliders, gepolijste kroonplaten en verhogers en een chromen koplampring en knipperlichten, voor extra contrast met de Vivid Black lak. Het mini-apehanger stuur plaatst de rijder in een wie-maakt-mij-wat rijhouding. Een compact elektronisch instrumentenpaneel met digitaal display in de stuurverhoger houdt de voorzijde clean en strak.

Solide Softail basis

Het Harley-Davidson Softail chassis vormt de solide basis voor de Softail Standard. Het stalen frame is geoptimaliseerd voor stijfheid en lichtheid. Een stijf gemonteerde krachtbron versterkt de chassisstijfheid verder. De Softail swingarm is ontworpen voor stijfheid bij dynamische handling en creëert de look van een klassieke hardtail. De mono-schokdemper achtervering werkt met een onder het zadel verborgen coil-over schokdemper met emulsie technologie. De voorspanning van de vering is te verstellen door het zadel te verwijderen en zo toegang te krijgen tot de schokdemper. Deze is eenvoudig aan te passen aan gewenste rijeigenschappen en het gewicht van de rijder. Dual bending valve voorvering reageert snel op input, voor verbeterde rem- en handling-performance. Remschijven aan de voor- en achterzijde bieden vertrouwenwekkend remvermogen.

Milwaukee-Eight vermogen

De Milwaukee-Eight 107 V-Twin motor levert inspirerende prestaties en de look, sound en feel die rijders van Harley-Davidson verwachten. Dubbele balansassen verminderen de primaire vibraties bij stationair toerental voor maximaal comfort. Vierkleps cilinderkoppen zorgen voor maximale luchtstroom terwijl het geavanceerde cilinderkop-ontwerp, de double knock sensoren en precisiekoeling een 10.0:1 compressieverhouding mogelijk maken, wat krachtige koppel-output en acceleratie oplevert.

Gebouwd als blank canvas

Met een verkoopprijs van € 15.990* in Nederland en € 13.795* in België is deze nieuwe toevoeging aan de 2020 Harley-Davidson line-up soepel geprijsd en vormt hij een haalbare instap voor rijders op zoek naar een Harley-Davidson Big Twin. De Softail Standard is een perfect blank canvas voor customization. Of je als rijder nu oogverblindende stijl zoekt, verbeterde performance of een look die je persoonlijkheid versterkt, met een van de vier speciaal voor de Softail Standard ontwikkelde H-D onderdelen en accessoires pakketten zit je altijd goed.

 

Bron: persbericht Harley-Davidson

Foto's: Harley-Davidson

 

Geschreven op 3 maart 2020
© Motoren & Toerisme