MY20: Benelli

Door de gigantische stroom aan informatie vanop de beursvloeren van Milaan, hebben we enkele interessante nieuwigheden niet kunnen behandelen die we toch met jullie willen delen. Zeker Benelli verdient onze aandacht nog. Ze hebben al bewezen dat ze tegen concurrentiele prijzen degelijke motoren in de makt kunnen zetten en het modellenoffensief blijft doorgaan.

2020_Benelli_Leoncino800
Leoncino 800

De Leoncino-lijn wordt uitgebreid naar boven toe met de 800, met ook een trail variant naast de standaard versie. De Leoncino 500 had ons al aangenaam verrast, dus zijn we des te meer benieuwd naar de krachtigere broer. Deze keer ligt er een parallel twin met een inhoud van 754cc in het vooronder die 82 pk bij 9.000 opm en 67 Nm bij 6.500 opm produceert.

2020_Benelli_Leoncino800
Leoncino 800

De vering komt van Marzocchi en heeft met een doorsnede van 50 mm vooraan een veerweg van 130 mm terwijl de achterste demping instelbaar is. De remkracht wordt voorzien door dubbele Brembo‚Äôs met een doorsnede van 320 mm en achteraan een enkele van 260 mm. 


 

2020_Benelli_Leoncino800Trail
Leoncino 800 Trail

Het rijklaar gewicht bedraagt 220 kg en de tank kan 15 liter slikken. De designtaal van de kleinere Leoncino wordt doorgetrokken en ziet er meer dan degelijk uit. Definitieve prijzen zijn nog niet gekend, maar het is zonder twijfel wederom een model om rekening mee te houden.


 

2020_Benelli_Leoncino800Trail
Leoncino 800 Trail

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's: Benelli

Geschreven op 6 november 2019
© Motoren & Toerisme