Motormarkt krijgt klap in november

De Belgische motormarkt heeft in november 2025 een bijzonder zware maand achter de rug. Uit de cijfers van Febiac blijkt dat het aantal nieuwe inschrijvingen meer dan halveerde ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar: 914 registraties, tegenover 1.870 in november 2024. Een daling van 51,12%...

Honda groeit als enige grote speler

Opmerkelijk: ondanks de crisis stijgt Honda, dat de markt domineert, met +31,3% en blijft met 151 registraties ruimschoots nummer één. Daarmee is Honda de enige van de top drie die groeit.

Yamaha volgt op de tweede plaats, maar daalt licht met –3,7%. BMW krijgt een zware klap: –43,1% en strandt op 95 inschrijvingen in vergelijking met november 2024. KTM en Ducati krijgen zelfs nog hardere klappen: respectievelijk –66,18% en –65,91%  .

CFMOTO verdubbelt bijna

Chinese merken stuwen onderlaag met CFMOTO als één van de opvallendste stijgers, dat bijna verdubbelt (+97%) en intussen op gelijke hoogte staat met de traditionele Japanse merken in de top vijf. Ook merken zoals Sherco (+350%), Zero Motorcycles (+100%) en Peugeot(+100%) groeien, al gaat het om zeer kleine volumes.

CFMOTO lijkt alleen maar meer te gaan groeien met de komst van deze 1000MT-X Crafted.

Cumulatief: markt daalt bijna 10% in 2025

Kijken we naar de cijfers over de eerste elf maanden van 2025 samen, dan noteert België 24.167 nieuw ingeschreven motoren, tegenover 26.596 in 2024. Een daling van –9,13% voor het volledige jaar tot nu toe.

De top van het klassement blijft vrijwel hetzelfde:

  • Honda blijft marktleider (+2,55%).

  • BMW groeit (+3,54%) ondanks de slechte novembermaand.

  • Yamaha verliest 10,4%, maar blijft stevig derde.

  • Kawasaki (+4,25%) en Piaggio (-5,77%) vervolledigen de top vijf.

  • CFMOTO volgt op de zesde plaats en is opnieuw de uitblinker: +92% cumulatief, en inmiddels goed voor bijna 5% marktaandeel.

De opvallendste dalers:

  • Fantic Motor (–62%)

  • BRP (–74%)

  • Bluroc Motorcycles (–96%)

  • Zontes (–34%)

  • Husqvarna (–21%)  

Waarom zo’n forse terugval?

De cijfers zijn niet voorzien van duiding, maar mogelijke factoren kunnen een invloed hebben:

1. Onzekere economie drukt op de verkoop

De combinatie van hoge levensduurte, duurdere kredieten en economische onzekerheid remt de verkoop van recreatieve voertuigen.

2. Leveringsproblemen en modelupdates

Bij sommige grote merken zoals Ducati, KTM en BMW zitten meerdere modellen in overgangsjaren of wachten klanten op nieuwe generaties die in 2026 verschijnen.

3. Weersomstandigheden 

November 2025 was uitzonderlijk nat en koud, wat de verkoop van motorfietsen in de herfst traditioneel beïnvloedt.

4. Chinese merken winnen terrein

De forse groei van CFMOTO en QJMOTOR toont dat budgetbewuste kopers alternatieven zoeken en dat deze merken niet meer te negeren zijn. 

De volledige cijfers vind je in de onderstaande PDF. 

QJMOTOR SRK 921 RR

Samenstelling: Charly de Kinderen

Bron: Febiac

Geschreven op 9 december 2025
© Motoren & Toerisme