Motorfiets van de dag: 6. FN Four

Aan het begin van de 20e eeuw speelden Belgische constructeurs een toonaangevende rol in de ontwikkeling van de motorfiets. In 1905 brengt de motorafdeling van de Fabrique Nationale (FN) als eerste een motorfiets met een viercilinder motorblok op de markt. De cilinderinhoud meet dan nog maar 362 cc, maar zal in de loop der jaren richting 750 cc evolueren. In 1908 maakt de FN viercilinder, dan bekend als ‘Big Four’, z’n racedebuut in de tweede editie van de Isle of Man TT en dat in de tweecilinder-race. Met de Britse rijder R.O. Clark in het zadel eindigt de FN op de derde podiumplaats. FN blijft de machine verder ontwikkelen en voor het modeljaar 1909 wordt de velgrem achteraan vervangen door een trommelrem. Aan het begin van het tweede decennium is de FN viercilinder de snelste motorfiets terwijl. Kortom, een superbike ‘avant la lettre.  De viercilinder-in-lijn zal tot en met 1923 bij FN in Herstal geproduceerd worden.

 

Foto: Petersen Automotive Museum

 

Geschreven op 7 september 2020
© Motoren & Toerisme