MotoGP: Winnaars en verliezers van 2020

2020 was een jaar als geen ander. De wereldwijde coronapandemie drukte ook z’n stempel op het wereldkampioenschap MotoGP. Leek het er aanvankelijk lang op dat we helemaal geen wereldkampioenschap zouden krijgen, dan ging het circus in juli toch van start. Het werd een bijzonder seizoen. Kort, maar krachtig. Een seizoen ook waarin nieuwe namen opstonden en gevestigde waarden veel van hun glans verloren. De oude garde moest het afleggen tegen de jonge wolven.

Elk seizoen kent z’n winnaars en verliezers en dat zowel bij rijders als bij motormerken. Wij lijsten alvast de drie rijders en twee constructeurs op die ons in 2020 aangenaam wisten te verrassen en deden hetzelfde met drie rijders en twee merken die ontgoochelden.

 

Winnaars

Joan Mir

Foto: Suzuki Racing

Wie voor het seizoen 2020 geld had ingezet op Joan Mir als wereldkampioen is nu wellicht een aardige duit rijker. Mir gold altijd al als een groot talent, maar bleek in de MotoGP pas echt uit de verf te komen. De Mallorcaan reed met overleg en regelmaat.  Vooral dat laatste bleek een grote troef in de titelstrijd te zijn. Een gedoodverfde winnaar kan je Mir bezwaar noemen. Toen hij op 15 november in de GP van Valencia z'n wereldtitel binnenhaalde, had hij pas een week eerder z'n eerste MotoGP-zege geboekt. Toch was de Suzuki-rijder met drie derde en drie tweede plaatsen een regelmatige podiumklant.

 

Franco Morbidelli

Franco Morbidelli en z’n teamgenoot Fabio Quartararo zaten op papier ‘slechts’ op sattelietmachines maar de Petronas Yamaha-rijders bleken in de praktijk een stuk beter uit de verf te komen dan de fabrieksrijders. Bovendien had Morbidelli wel de regelmaat die z’n Franse teamgenoot moest ontberen. Met twee GP-zeges en de titel van vice-wereldkampioen kan Morbidelli alvast op een mooi seizoen 2020 terugblikken. Toch was het Quartararo die volgend jaar in het Monster Energy Yamaha-fabrieksteam naast Vinales zal rijden. Morbidelli krijgt volgend jaar mentor Valentino Rossi naast zich in het Petronas Yamaha SRT-team. Wij zijn alvast benieuwd hoe dat afloopt.

Miguel Oliveira

2020 bleek het jaar van de doorbraak voor Miguel Oliveira. De KTM-rijder ontfutselde in de laatste honderden meters van de GP van Stiermarken de zege aan Pol Espargaro en Jack Miller. Aan het eind van het seizoen domineerde de Tech3 KTM-rijder z’n thuis-GP op Portimao en dat gedurende het hele weekend. Volgend jaar vervangt Oliveira z'n aartsrivaal Pol Espargaro - beide heren vochten dit seizoen menig verbaal duel uit - in het Red Bull KTM-fabrieksteam. De intelligente Portugees zou weleens tot één der MotoGP-groten van de jaren 2020 kunnen uitgroeien.

Suzuki

Suzuki mag dan al een tijdje geen hoofdrol meer spelen op de internationale motormarkt, in 2020 speelde het merk wel dé sterrol in ’s werelds meest prestigieuze motorsport-kampioenschap. Een mooier cadeau om het 100-jarige bestaan als motorfabrikant te vieren kon het merk zich wellicht niet voorgesteld hebben. De titel is voor een groot stuk de verdienste van Davide Brivio (op de foto hierboven in het midden) – voorheen actief bij Yamaha, - die het Suzuki-fabrieksteam in Italië hervestigde en de juiste mensen wist te rekruteren.

KTM

Zondag 9 augustus 2020  zal altijd als een mijlpaal blijven gelden in KTM’s rijke motorsportgeschiedenis, want op die dag bezorgde Brad Binder het Oostenrijkse merk z’n eerste zege in de koningsklasse van de motorsport.  Voor KTM was het een bevestiging dat het merk op koers zat in z’n vijfjarenplan. Nadien zou ook Miguel Oliveira op een machine van het Tech3 satellietteam KTM nog twee zeges bezorgen. KTM’s filosofie om zowel fabrieks- als satellietteam van hetzelfde materiaal te voorzien, wierp duidelijk vruchten af. De inzet van projectleider Mike Leitner (met beker op de foto) en KTM-sportbaas Pit Beirer (in de rolstoel op de foto) werd in 2020 zeker en vast beloond.

Verliezers

Marc Marquez

Een vervelende armblessure tijdens de eerste GP en een te snelle comeback-poging tijdens de tweede eveneens in Jerez verreden GP, zorgden ervoor dat Marc Marquez z’n seizoen in duigen zag vallen. De deadline voor z’n comeback werd steeds maar opgeschoven en uiteindelijk zagen we het nummer ‘93’ niet meer in actie. Sterker nog ook onlangs moest Marquez’ geteisterde arm opnieuw onder het mes.

Valentino Rossi

Foto: Yamaha Racing

Uitvallers, crashes en een coronabesmetting zorgden ervoor dat Valentino Rossi’s seizoen 2020 op een fiasco uitdraaide. Boekte hij tijdens de tweede GP van het seizoen nog een hoopvolle derde podiumplaats, dan reed hij tijdens de laatste GP’s als veldvulling rond. Was dit het seizoen teveel voor Rossi? Hoe dan ook, 2021 lijkt zich nu al als Rossi’s allerlaatste seizoen aan te kondigen.

Andrea Dovizioso

Drie weken voor de start van het MotoGP-seizoen brak Andrea Doviziso een sleutelbeen tijdens een partijtje motorcross. Niettemin stond hij na afloop van de eerste GP in Jerez toch op het derde podiumtrapje. Een onverhoopt resultaat gezien de recente blessure. Enkele weken later kwam Dovizioso als winnaar uit de chaotische Oostenrijkse GP. Dovizioso voerde op dat moment ook de WK-stand aan en kreeg op die manier, en met regerend wereldkampioen Marc Marquez in de lappenmand, z'n beste kans in jaren. Dat Dovizioso uitgerekend tijdens hetzelfde weekend ook z'n 'opzeg' had gegeven bij het Ducati-fabrieksteam hielp niet echt. Tijdens de rest van het seizoen zou de Italiaan nooit meer op het podium komen en slonken z'n titelkansen week na week. Dovizioso, die zeker een van de meest sympathieke MotoGP-rijders van de afgelopen jaren was, gaat nu een sabbatjaar nemen... om te motorcrossen! 

Aprilia

Andrea Iannone’s schorsing door het WADA betekende een flinke streep door de rekening voor Aprilia. De inbreng van Bradley Smith als testrijder – die gedurende het leeuwendeel van het seizoen ook als 2e rijder actie was – bleek niet genoeg om de RS-GP competitief te maken. Met Aleix Espargaro deed wat hij kon maar kon zich slechts met veel moeite, nu en dan, in de top-10 rijden. Tweede testrijder Lorenzo Savadori loste Smith af  tijdens de drie laatste GP’s maar kon zich niet in de kijker rijden. Na afloop van het seizoen 2020 kondigde Gresini Racing, het team dat Aprilia vertegenwoordigt in de MotoGP, aan dat het na 2021 niet meer verder gaat met de constructeur uit Noale. Een veeg teken voor de toekomst?

Honda

Het seizoen 2020 legde een pijnlijke systeemfout bloot binnen Honda’s MotoGP-programma: alles draait om Marc Marquez. Maar de zesvoudige wereldkampioen diende noodgedwongen het hele seizoen 2020 uit te zitten. Broertje Alex Marquez bleek in de openingsfase van het seizoen nog te ‘groen’, om zich op het allerhoogste niveau te laten gelden.  Later stond de Catalaan wel tweemaal op het podium, waarmee hij het seizoen van het machtige Repsol Honda-team toch nog (een beetje) redde.

 

Tekst: BJ

Foto's: constructeurs

Geschreven op 28 december 2020
© Motoren & Toerisme