Korte inhoud Motoren & Toerisme april 2024

In dit nummer van Motoren & Toerisme testen we de nieuwste modellen en rijtechnologie, vergelijken we drie middenklasse allroads en reizen we naar Japan. Dat en nog veel meer …

Droom jij er weleens van om de ruigste woestijnen van Afrika te doorkruisen op twee wielen? Of zoek je liever het onverhard op in onze eigen buurlanden, nu dat nog kan? Dat betekent dat ook jij gezwicht bent voor de charmes van een allroad- of adventure-motor. Maar nu net dat segment populairder is dan ooit, wordt het ook moeilijker kiezen. Onze redactie trok erop uit met de nieuwe BMW F 900 GS, de Triumph Tiger 900 Rally Pro en de Honda Africa Twin. Door weer en wind, langs de snelweg en over pokdalige modderbanen: wie wordt de koning van alle terreinen? 

Als je eerder droomt van het betere bochtenwerk, dan word je ongetwijfeld warm van een zijdezacht viercilinder met een quickshifter. Honda neemt dat nu nog een stapje verder, met nieuwe elektronische schakeltechniek. Ze doopten het de E-Clutch, en je vindt het systeem nu eerst op de Honda CB650R en CBR650R. Hoe dat voelt voor de rijder? “Als de sleutel tot een nieuwe wereld”, vertelt Tom. 

Wil je ook weten hoe deze nieuwe E-Clutch-technologie precies werkt? Peter Aansorgh duikt in de technische aspecten van elektronisch schakelen en vertelt je precies welk orkest aan sensoren en actuatoren een moderne schakelsymfonie mogelijk maken.

Er zijn nog Japanners die je wat over soepel schakelen kunnen vertellen. Zo vloog Charly naar Lanzarote om de nieuwste Yamaha MT-09 te proberen. Dezelfde driecilinder nu met de derde generatie quickshifter, een nieuw TFT-scherm en nieuwe looks: die rijdt net zo flashy als ‘ie eruit ziet. 

Als BMW de M-badge van onder het stof haalt, dan zorg je maar beter dat je kunstgebit goed vastzit. Tom kroop aan boord van de M 1000 XR, een reisraket die je door tijd en ruimte katapulteert. Gelukkig is dit raketreizen op z’n Duits: best comfortabel en met een oerkracht die verrassend goed te doseren valt. Gek dus, maar niet krankzinnig.

Op hetzelfde moment lanceerde BMW een motor aan de andere kant van het spectrum: de R 12 nineT. Dankzij een nieuw frame is die nog eleganter dan ooit. Maar zijn de vintage looks en de nostalgische boxer voldoende om een nogal hedendaags prijskaartje te verantwoorden? Tom doet de test!

Ook aan de andere kant van het kanaal werd een nostalgische naam afgestoft: de Daytona. Maar is deze nieuwe Triumph Daytona 660 even opwindend als z’n voorganger?

2024, Triumph, Daytona 660

Kawasaki richt z’n pijlen op de beginners. Zo kregen de kleinste telgen uit de Ninja- en Z-familie nu wat extra cc’s in de papfles. Wat blijkt? Nu zijn de Kawasaki Z 500 en Ninja 500 volwassen genoeg om een zelfs een ploeg journalisten van middelbare leeftijd te plezieren. 

Is muziek niet je ding maar hunker je toch naar een festivalzomer? Probeer dan het Adventure Bike Festival in Groot-Brittannië. Fotograaf Mike ging de sfeer opsnuiven en de tracks uitproberen.

Zet Japan maar op je bucketlist. Motormadammen Gaea en Trui reden 6 weken door het land van de rijzende zon, dat bol staat van prachtige tempels en onuitgesproken regels.

In het 13de deel van hun wereldreis rijden Tom en Caro dwars door wadi’s en woestijnen. Op twee wielen doorkruisen ze Oman en Saudi-Arabië.

Zoek je het liever dichtbij huis? Maak dan eens een rit langs de boeiendste motormusea van Nederland en België. Heb je de reportage gelezen? Download en rij daarna zelf de route.

Dit nieuwe nummer van Motoren & Toerisme ligt vanaf donderdag 18 april 2024 in de winkel. Je kan het ook rechtstreeks bestellen via de tijdschriftenwinkel.be vanaf 18 april. Veel leesplezier!

Geschreven op 15 april 2024
© Motoren & Toerisme