Klassieker: Suzuki GSX1100F

In 1987 lanceerde Suzuki met de GSX1100F een toermachine die nog maar weinig mensen zich herinneren.

Sportieve groottoerist

Voor de GSX1100F breide Suzuki verder op het bestaande GSX1100-blok. Die lucht- en oliegekoelde viercilinder-in-lijn was een dijk van een motorblok. De exacte cilinderinhoud bedroeg overigens 1127cc. Destijds ontwikkelde het blok al 136 pk (aan 10.000 opm.) en had het een koppel van 112 Nm (aan 7.000 opm.). Sterke cijfers die evenwel geen overbodige luxe waren. Rijklaar woog de GSX1100F immers al 256 kg en dat was dan zonder rijder (en eventueel ook nog passagier en bagage).

Een 'blote' GSX1000F in een discrete wit/zwart/zilvergrijze kleurstelling. Vanaf de vroege jaren '90 werden de kleurstellingen wat wilder.

De ‘F’ in de typeaanduiding duidde op ‘fairing’ of stroomlijn. Die stroomlijn oogde best wel sportief. Suzuki benadrukte in de communicatie rond het model dat de stroomlijn van de GSX1100F uitvoerig in de windtunnel was getest. De stroomlijn was er volgens Suzuki op bestudeerd om zowel de rijder en passagier te beschermen tegen de rijwind, als het motorblok van voldoende koellucht te voorzien.

Perimeterframe

Met een wielbasis van 1535mm was de GSX1100F een uit de kluiten gewassen motorfiets al hoefde dat niet te verbazen voor een toerfiets uit de jaren ’80. De lengte van de GSX1100F droeg ook bij aan een betere rechtuit-stabiliteit aan hogere snelheden. Deze Suzuki nodigde dus uit tot snel reizen, bij voorkeur over het snel uitbreidende Europese netwerk van snelwegen. Het viercilinder-in-lijn motorblok zat in een  perimeterframe vervat. Afgaande op de persfoto’s van destijds zou je dat perimeterframe als een aluminium exemplaar kunnen inschatten, maar het was wel degelijk uit staal vervaardigd.

Het 16-duims voorwiel werd gestopt met twee 275mm remschijven en dito tweezuigerremklauwen. Achteraan was één remschijf van 275mm gemonteerd. Van upside-down voorvorken op toermachines was eind jaren ’80 nog geen sprake. De GSX1100F moest het dus doen met een conventionele voorvork, die alleen regelbaar was qua veervoorspanning. Achteraan was de schokbreker ook instelbaar qua veervoorspanning en kon je bovendien de ingaande demping instellen.

Mét SPS

Op de kop van de kuip stond aan weerszijden het SPS-logo, of Suzuki Power Shield. Dat was niet één of andere referentie naar een nieuwigheid in het viercilinderblok of de uitlaatlijn, maar wel Suzuki’s elektrisch windscherm-systeem. Met een simpele druk van je linkerduim kon je het windscherm 90mm hoger zetten en dat met het hoog op toergebruik. Wilde je wat sportiever rijden dan kon je het windscherm in de laagste stand zetten.

Een GSX1100F uit 1991 met dé door Krauser ontwikkelde zijkoffers.

Toebehorenspecialist Krauser ontwikkelde speciaal voor de GSX1100F een set zijkoffers die mooi aansloot bij het fraaie silhouet van de Suzuki. In Frankrijk werden de eerste 250 verkochte exemplaren van de GSX1100F met deze Krauser zijkoffers geleverd. De lanceringsprijs bedroeg toen (in 1987) FF 53.790, of omgerekend € 8.200.

De GSX1100F zou zonder al te grote wijzigingen tot 1996 in productie blijven. De prijzen van een tweedehands exemplaar schommelen tussen de € 750 en € 1.500 en dat afhankelijk van het bouwjaar en de staat waarin de desbetreffende motorfiets zich bevindt.

Cameootje in ‘Black Rain

In 1989 krijgt de GSX1100F ook wat extra glans op het witte doek. In de politie thriller ‘Black Rain’ van Ridley Scott is de Suzuki te zien tijdens een geïmproviseerde dragrace tussen hoofdrolspeler Michael Douglas (als Nick) en John Costelloe (als ‘The Kid’). Costelloe rijdt daarbij op de GSX1100F, terwijl Douglas op een Harley-Davidson XLCR 1000 zit. De race vindt plaats op de oever van de East River in New York en dat tussen de Brooklyn Bridge en de Manhattan Bridge. Bekijk de scene in de video hieronder. 

Tekst: BJ

Foto's: Archief M&T, Mobile.de, Bikenet.nl, 

Video's: Youtube.com/David Evans en YouTube.com/MotoPixel

Geschreven op 20 maart 2020
© Motoren & Toerisme