JOUW MOTORFIETS, JOUW GELUID; ALLEEN NIET TE LUID

Zowel de industrie (FEBIAC) als de motorrijdersverenigingen (Fedemot en MAG) vinden dat de overgrote meerderheid van de motorrijders zich correct gedraagt. Hier en daar springt er iemand uit qua rijgedrag of geluid. Helaas maakt die minderheid het imago van de hele groep. En die minderheid zorgt voor consequenties die iedereen treffen. In Nederland, Oostenrijk en Duitsland worden meer en meer toeristische routes voor motorrijders tijdens de weekends afgesloten. Dat willen we in België absoluut vermijden.  

Voel je vooral niet aangesproken als je met een gehomologeerde uitlaat rijdt. Hier richten we ons specifiek tot die kleine groep die met een open uitlaat rijdt, een db-killer verwijdert of eender waar een demper heeft gekocht die niet gehomologeerd is. Je rijplezier is het vrijheidsgevoel en dat is niet afhankelijk van het aantal db’s dat je produceert.  

Tijdens de lockdown-periode van de coronacrisis vielen alle activiteiten en verplaatsingen stil. Nu het leven herneemt, is er opnieuw meer verkeer. De stilte waar we intussen zo aan gewoon waren geworden, geraakt verdrongen door het geluid van meer menselijke activiteit. En blijkbaar zijn heel wat mensen er gevoeliger aan geworden. Sommige mensen ergeren zich misschien te snel, maar anderen gaan terecht niet meer akkoord met overdreven lawaai. En die vinden al snel de weg naar de pers en de lokale overheden. Laten we deze mensen geen aanleiding geven om actie te ondernemen. Rij dus niet met een open of niet-gehomologeerde uitlaat. We vragen aan alle motorrijders die het hiermee eens zijn om de beelden van onze campagne op de sociale media en binnen motorrijdersgroepen verder te verspreiden. 

“Loud pipes save lives”, dat is een mythe. Het is wel een feit dat bij de helft van de motorongevallen de aanzet tot het ontstaan van een ongeval bij een andere weggebruiker ligt die motorrijder niet of te laat heeft opgemerkt. Maar overdreven motorlawaai gaat dit niet oplossen. Het lawaai komt uit de uitlaat en is dus goed te horen achter de motorfiets. Maar de meeste ongelukken komen voor aan zijstraten en kruisingen waar je motorfiets sowieso niet te horen is.  

 

Bron: persbericht FEBIAC

Foto: Suzuki Racing

 

Geschreven op 3 juli 2020
© Motoren & Toerisme