Introductie KTM 390 Adventure langeduurtest

Vorige week was het eindelijk zo ver, met enige vertraging konden we de langverwachte KTM 390 Adventure ophalen bij het Belgisch hoofdkantoor van KTM. Vorig jaar viel ons oog op de Yamaha Tracer 700 GT, deze keer kiezen we voor een iets lichtere reiskompaan om ons een gans jaar te vergezellen tijdens de meest uiteenlopende avonturen.

Ik profiteer van de zomerse avondtemperaturen om de 390 Adventure uit te laten, het is tenslotte geen weer om binnen te blijven en de late avondzon schreeuwt om aandacht. Ik blijf dicht bij huis en trek richting linkeroever waar de vele wegenwerken van het Oosterweelproject een tijdelijk offroad parcours hebben geschapen om eens vluchtig te testen tot wat de avontuurlijke knaap in staat is. Het is een feestdag en de werven liggen er verlaten bij, voorzichtig rij ik het terrein op en transformeer ik eenvoudig via de knoppencluster de motor in een aspirant enduro. De ABS schakel ik op offroad waardoor het enkel vooraan werkzaam is en de tractiecontrole schakel ik uit. Het systeem is gekend van het Oostenrijkse topsegment en ook het TFT-scherm heeft zijn weg gevonden naar deze instapper, indrukwekkend. Ik probeer enkele stofwolken op te werpen, maar ik wil natuurlijk niet de eerste week de motor al tegen de grond laten kletsen, dus hou ik het bescheiden. Met zijn lichtgewicht van 158 kg is het kinderspel en de motor heeft net genoeg vermogen in eerste en tweede versnelling om iets spannends uit te lokken. Uiteindelijk bereik ik de top van een tijdelijke zandberg met een prachtig zicht over linkeroever.

Onverhard in de stad

Ik daal de berg zonder brokken af en passeer niet veel later Sint-Annabos, de verleiding is groot maar het bekende verhaal van inbeslaggenomen motoren houdt me op het juiste pad, die van het asfalt richting linkeroever. Een deel van Antwerpen dat me redelijk onbekend is, maar met het avondlicht en zijn statische blokkentorens een indrukwekkende sfeer creëert. De KTM voelt ondanks zijn beperkte cilinderinhoud ruim en degelijk aan. Het blok is soepel net als de versnellingsbak die zelfs met een quickshifter is uitgerust, volgens mij een primeur in dit segment. De eerste indrukken zijn tot dusver zeer positief net zoals onze hoofdredacteur Tom al had ondervonden op het Spaanse eiland Tenerife. Het Galgenweel weerspiegelt de laatste stuiptrekkingen van de zon verbluffend en werpt een warme schijn over het panorama van Antwerpen. Ook op deze rechte baan zijn er wegenwerken en ik vind zo waar weer een leuke strook offroad waarbij beide banden zelfs enkele keren het luchtruim opzoeken. Ik amuseer me te pletter net als de KTM die er moeiteloos overheen vliegt. Terwijl de zon afscheidt neemt, besluit ik een streep te zetten achter deze kennismakingsrit en via de Waaslandtunnel, beter bekend als de Konijnenpijp, terug huiswaarts te keren. Met zijn beperkte gewicht, maar net voldoende vermogen van 44 pk verloopt ook de stadsrit als een ware triomftocht. Uiteraard ben ik verwend en zou het vermogen net iets meer mogen zijn, maar je weet wat je koopt en voor ritten als dit wens ik niet veel meer. Het past trouwens perfect binnen de regels van het A2-rijbewijs.

KTM 390 Adventure

Begin van een mooie vriendschap

De eerste indruk liegt er niet om. Zelden heb ik een motor onder de bips geschoven van deze cc-klasse die zo volledig en degelijk is afgewerkt. Met een aanschafprijs van net geen 6.500 euro is  deze 400 cc motor niet goedkoop, maar gezien het uitrustingsniveau is het een terechte prijs. Meerdere technologieën en snufjes van het topsegment hebben hun weg gevonden naar dit  lichtgewicht en ze zijn ronduit uniek in dit segment. De capaciteiten zijn enorm, op het onverhard kan de amateur zich uitleven en ook op geasfalteerde weg is de 390 meer dan behendig. In het volgende nummer van M&T vind je alvast een uitgebreide analyse van Wim die de KTM tegenover twee rechtstreekse concurrenten zet. Daarnaast blijft deze 390 een heel seizoen in onze garage, waardoor we binnenkort deze positieve primaire indruk kunnen bevestigen of moeten bijstellen. We houden jullie met plezier op de hoogte!

KTM 390 Adventure
Motor: vloeistofgekoelde eencilinder viertakt
CI: 373,2 cc
Drooggewicht: 158kg
Vanaf: € 6.499,00

Tekst en foto's: Charly de Kinderen

Een eerste tussentijds rapport over onze langeduurtester lees je in het Deluxe 'Mensen-nummer' van Motoren & Toerisme, dat vanaf donderdag 16 juli in de winkel ligt.

Geschreven op 2 juni 2020
© Motoren & Toerisme