Introductie Brixton Crossfire 500 (X)

Het aftellen is afgelopen. Met een spannende soundtrack wordt de online introductie van Brixton’s gloednieuwe paradepaardjes ingeleid. Ietwat ongebruikelijk voor ons journalisten, maar tegelijkertijd helemaal 2020. Er wordt ons beloofd dat we weldra het echte werk kunnen doen; wanneer de eerste testmotoren in België arriveren. Nu moeten we het  nog even  met mooie beelden en welbekende marketingtermen doen.

Eicma 2019, zoals gebruikelijk maakt het publiek kennis met een resem aan nieuwe motoren waarvan de Brixton Crossfire ongetwijfeld één van de meest in het oog springende motoren op de beursvloer was. Een potente en strak vormgegeven motorfiets met een unieke tank als hoofdkenmerk. Het relatief jonge Brixton van de KSR groep heeft sinds 2017 al negen motoren gelanceerd. Meestal variaties op een 125cc of 250cc platform waar ondermeer lifestyle en design belangrijke eigenschappen zijn. De Crossfire 500 breidt deze hippe familie uit met een tweecilinder 486cc platform dat met zijn 48 pk de limiet opzoekt van de regels van het A2-rijbewijs en voldoet aan de Euro-5 normen van 2021. Volgens de grote baas draait het Oostenrijkse design om vernieuwing die nog niet aanwezig is op de drukbezette motormarkt. Sommige elementen zoals de ronde koplampen zijn eerder conservatief maar met de x-vormige tank weten ze zeker een uniek ontwerp af te leveren. Met andere woorden, “puur motorrijden met een epische stijl” zoals de leuze bij de ontwerpafdeling klinkt. Het rijden kan ik nog niet bevestigen maar naar mijn bescheiden mening is het ontwerp voor deze klasse alvast zeer geslaagd.

Geruchten

Tussendoor haalt Brixton  zelf geruchten aan, om ons in spanning te houden. Die geruchten beweren dat de stijgende lijn qua cilinderinhoud wordt aangehouden met als  summum een heuse 1200 cc. Doch dit wordt echter niet bevestigd. Wel is er de belofte  dat Brixton ons binnen afzienbare tijd zal verassen. Ik kijk er al naar uit. Maar terug naar de Crossfire 500 want daar draait het vandaag om. Bij de lancering zijn er meteen twee modellen beschikbaar, de Crossfire 500 en de Crossfire 500 X, die zich in kleine details onderscheiden zoals kleurstelling, zadel en nummerplaathouder. De rondleiding in de garage van Brixton doet ons vermoeden dat er degelijke componenten zijn aangewend om de motorfiets op te bouwen. Denk aan instelbare vering voor en achteraan van het Japanse KYB. De remmen komen van het Spaanse J. Juan en worden gecombineerd met een Bosch ABS-systeem . Daarnaast is er uitgebreid aandacht besteed aan kleine details die motor net iets exclusiever maken, dan wat er reeds op de markt is. Details zoals de uitlaat uit rvs of de originele handvatten. Tot slot komen de banden uit het magazijn van Pirelli, is de volledige verlichting LED en geeft de LCD-display weer hoe snel je rijdt. Het totale pakket weegt om en bij een aanvaardbare 180 kilogram. Deze opsomming klinkt indrukwekkend en legt de verwachtingen hoog. Daarnaast zijn er nog drie nieuwe modellen waarover zeer kort over wordt gerept met de mini Crossfire 125 XS als aandachtstrekker. Deze eigenzinnige en compacte ééncilinder kost 1.999 euro en produceert de klassieke cijfers volgens een 125cc model van elf pk.

crossfire 125 xs
De eigenzinnige Crossfire 125 XS, te verkrijgen in drie verschillende kleurstellingen.

Conclusie

De prijzen kloppen af op 5.999 euro voor de Crossfire 500 en 6.299 euro voor de Crossfire 500 X. Dit marktsegment wordt al een tijdje bestookt met de komst van allerlei nieuwe spelers, dus aan concurrentie geen gebrek. Maar als de hoge verwachtingen ook  daadwerkelijk worden ingelost, speelt nieuwkomer Brixton ook hier mee. De Crossfire zal het  moeten opnemen tegen de Benelli Leoncino met een gelijkaardige prijs. En eventueel ook tegen modellen als de Ducati Scrambler Sixty2 die wel 2.000 euro duurder is of de Husqvarna Svartpilen 401. En dan vergeet ik er ongetwijfeld nog enkele. Met andere woorden veelbelovend, maar een sluitend oordeel kunnen we pas vellen na het testrijden met de Crossfire. Het zal jullie niet verbazen, maar ook hier heeft het virus de planning van Brixton verstoord. Normaal gezien hadden de eerste leveringen ongeveer nu moeten plaats vinden, maar momenteel wordt begin augustus vooropgesteld als streefdatum. Om nog net te genieten van de nazomer en de vroege herfst…

Meer informatie vind je op op de website  van Brixton

brixton 500 technical features
Brixton Crossfire 500
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 486 cc
Drooggewicht: 180kg
Vanaf: € 5.999,00
Brixton Crossfire 500 X
Motor: vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor viertakt
CI: 486 cc
Drooggewicht: 180kg
Vanaf: € 6.299,00
Brixton Crossfire 125 XS
Motor: luchtgekoelde eencilinder viertakt
CI: 124.8 cc
Drooggewicht: 111kg
Vanaf: € 1.999,00

Tekst: Charly de Kinderen

Foto's en video: Brixton Motorcycles

Geschreven op 10 juni 2020
© Motoren & Toerisme