Interview Stefan Pierer: 4. De samenwerking met Bajaj en CFMoto

In het vierde deel van Alan Cathcarts interview met Stefan Pierer, belichten we de samenwerking van Pierer Mobility met twee grote spelers op de Aziatische markten: Bajaj uit India en het Chinese CFMOTO.

Interview: Alan Cathcart - Bewerking: BJ

Foto's: KTM Images, CFMOTO, Archief M&T

 

De relatie tussen CFMOTO en Pierer Mobility lijkt veel closer dan voordien. Hebben jullie nu aandelen in hen, zodat zij ook deel uitmaken van de Pierer Mobility-familie?

Niet helemaal. We bezitten 49% van de joint-venture die we vier jaar geleden met hen opgezet hebben. Onze kapitaalsbijdrage daarin was dat we intellectuele eigendomsrechten aangaande design en engineering inbrachten. Wie naar China gaat met intellectuele eigendomsrechten onder de arm, plakt daar best op voorhand al een prijs op. Anders raak je ze ook wel kwijt, maar dan gratis! De Chinezen willen de wereld beheersen, het is dus een hele uitdaging om zaken te doen met hen en ze mee in een joint-venture te betrekken."

 

Op aanraden van Pierer stapte CFMOTO vorig jaar in het WK Moto3 - met een 'rebadged' KTM RC250GP - om zo meer naamsbekendheid te genereren. De volgende sportieve stap voor het Chinese merk wordt er een richting Moto2. Foto: CFMOTO Benelux

Het lijkt me dat je die uitdaging in het voorbije decennium wel onder de knie hebt gekregen!

Ja, we doen ons best daarvoor. Maar Corona heeft daarbij echt niet geholpen, want daardoor konden ik, noch m’n naaste medewerkers, drie jaar lang niet naar China reizen om CFMOTO te bezoeken. Spijtig genoeg zijn er ook nu nog niet heel veel vluchten richting China en kosten de tickets daarvoor driemaal zoveel als voordien. Maar dat is nu eenmaal hoe het werkt. Maar stilaan normaliseert de situatie en ondertussen creërden de Chinezen de joint-venture hub voor onze middengewicht motorfietsen. De productkwaliteit die ze afleveren ligt extreem hoog en is vergelijkbaar met wat wij in Oostenrijk doen."

Zullen alle toekomstige middenklasse KTM, Husqvarna en GASGAS tweecilinder-modellen dan in China gebouwd worden?

Dat is het plan, die motorfietsen zullen in China gebouwd worden en de premium modellen hier in Oostenrijk. Ik maak een distinctie tussen premium motorfietsen en middenklasse modellen voor opstappers. De meer competitief geprijsde modellen zullen uit China komen. Tijdens een bezoek aan India in januari bleek dat ook zij tweecilinder-modellen kunnen bouwen. En dat zal onze zaak zeker vooruithelpen."

KTM's bekende 750 paralleltwin zal in de toekomst zowel in China als India gebouwd worden. Foto: KTM Images/R. Schedl

Ik dacht dat jullie strategie voor de nabije toekomst erin bestond dat CFMOTO zich op de productie van tweecilinder-modellen ging toeleggen, terwijl Bajaj zich in India op eencilinder machines zou richten?

Ja, dat was inderdaad een tijdje onze strategie. Maar in de komende twee jaar zullen de twins ook in India gebouwd worden. Het zal dan om 790’s gaan, al kan het ook zijn dat ze het model 690 dopen, zoals BMW dat ook doet. Maar dat is hier niet het probleem. Chinese producten hebben geen schijn van kans in India, waar ze lokaal geassembleerd moeten worden. Je kan daar dus niet afkomen met een model dat in China gebouwd werd. De 500cc-klasse lijkt me niet interessant meer en dus stopten we de ontwikkeling van de RC 490. We gaan het 790-blok een beetje verlagen (in cilinderinhoud en dus ook vermogen, BJ). In dat geval zullen we het over een 690 of een 650 hebben en dat is beter voor de marketing. Meer is nu eenmaal altijd beter dan minder. Daarbij komt ook nog eens dat de prijsstelling altijd een probleem is. Het is nu eenmaal makkelijker om een 650 te verdienen dan aan een 500. Zo’n 500 is een echte beginnersmotor.”

Dus we mogen ons binnen dit en twee jaar aan een in India gebouwde KTM 790 paralleltwin verwachten?

Zeker, we zijn nu al aan het bespreken hoe alles in z’n werk zal gaan en hoe we de toevoer van componenten gaan aanpakken, maar die motorfietsen komen er hoe dan ook aan. De eerste 790 die in India van de band rolt zal een naked-versie zijn. De motorfietsen die daar gebouwd worden, zullen bestemd zijn voor de Indiase, Indonesische, Nepalese en Sri Lankaanse markten."

Stefan Pierer, hier onlangs bij de opening van het nieuwe KTM North America-hoofdkwartier in Murrieta, deed het afgelopen decennium veel ervaring op wat zaken doen met Aziatische bondgenoten betreft. Foto: KTM USA/

Pierer Mobility opent nieuw Noord-Amerikaans hoofdkwartier in Californië

Pierer Mobility pakt de zaken groots aan met z'n nieuwe hoofdkwartier voor Noord-Amerika! 

Australië ligt geografisch gezien dicht bij zowel China als India, maar mogen we ervan uit gaan dat hun KTM paralleltwins ook uit India gaan komen?

India, ja zeker India. Alhoewel dat, wat de Aziatische markten betreft, China toch voorligt omdat ze zo snel kunnen werken. Daar ben ik echt van onder de indruk. Ze zijn wereldkampioenen kopiëren, maar doen dat wel aan een hoog niveau. In minder dan twee jaar hebben we ons volledige 790-platform naar China overgeheveld, met een 100% in China gebaseerde toevoerlijn voor onderdelen. En dat werkt heel goed, de kwaliteit is uitstekend. Vanaf dit jaar zullen wij dan ook de distributie van CFMOTO voor heel Europa overnemen. En dat is dan de eerste stap in de overeenkomst die we maken omtrent de transfer van intellectuele rechten. Alle CFMoto-producten die gebaseerd zijn op een KTM-motorplatform zullen door ons in Europa geïmporteerd worden.

Interview Stefan Pierer 1. Alleen premium toekomst voor MV Agusta

Pierer Mobility en MV Agusta kondigden onlangs een nieuwe, verregaande samenwerking aan. Hoe grote baas Stefan Pierer de toekomst van het iconische Italiaanse merk ziet, lees je in dit artikel.

Geschreven op 13 april 2023
© Motoren & Toerisme