Industrienieuws: Yamaha levert elektrische motoren voor Subaru concept-sportwagen

Geen Salon in Brussels Expo dezer dagen, maar wel in het Makuhari Messe expocomplex in Chiba. Het is in deze stad ten zuidwesten van hoofdstad Tokyo dat afgelopen weekend het Tokyo Auto Salon 2022 plaats vond. Veel motorfietsen waren er niet te zien in Chiba, maar nieuws viel er wel te rapen. Zo stelde Subaru er de STI E-RA EV voor. Dat is een conceptmodel dat Subaru's race-afdeling Subaru Technica International (STI) klaarstoomt. Met de STI E-RA EV wil de dochteronderneming van Toyota onderzoeken hoe de toekomst van de autosport er zal uitzien. Krijgen we binnen 5 à 10 jaar elektrische modellen die de huidige generatie GT-wagens (GT3 en GT4) zal vervangen? Het zou zo maar eens kunnen...

Dat Yamaha de elektrische motoren, die de STI E-RA zullen aandrijven, levert is opmerkelijk maar niet uitzonderlijk. Alhoewel het merk met de gekruiste stemvorken zelf geen auto's bouwt, heeft het wel een rijke ervaring als ontwikkelaar van automotoren. Bij Subaru deden ze een beroep op de diensten van Yamaha omdat het als motormerk ervaring heeft met het 'compact' verpakken van krachtige motoren. Yamaha zelf noemt de e-motoren, "emotionele elektrische motoren" omdat het er er al z'n know how heeft ingestopt. Yamaha's uitgebreide kennis inzake metaallegeringen en het vervaardigen (draaien/frezen) van een motorblok, kwam daarbij van pas. 

Over de eigenlijke specificaties van de e-motoren die het aan STI levert, communiceerde Yamaha niet. Maar we mogen aannemen dat dit zeer krachtige motoren zijn. Vier exemplaren - één per wiel - moeten de STI E-RA Concept in staat stellen om snelle rondetijden te draaien op de Nordschleife, de ruim 20 km lange 'oude' Nürburgring. Het doel is om op het legendarische asfaltlint in de Eiffel een nieuw ronderecord voor EV's neer te zetten.

 

Tekst: BJ

Foto's: Subaru Technical Internantional, Yamaha Press

Geschreven op 19 januari 2022
© Motoren & Toerisme