We zijn bijna halfweg 2025 en dus vonden ze het bij MV Agusta tijd voor een korte update waarin ze de toekomst van het Italiaanse merk toelichten.
We zijn bijna halfweg 2025 en dus vonden ze het bij MV Agusta tijd voor een korte update waarin ze de toekomst van het Italiaanse merk toelichten.
MV Agusta zit momenteel nog in het 'scheidingsproces' met KTM. Alle gedeelde IT-systemen en processen blijven zolang dat nodig is nog operationeel. De toelevering van reserve-onderdelen verloopt voorlopig nog via het logistieke netwerk van KTM, maar MV Agusta zegt in z'n persbericht dat het bijna rond is met een globale logistieke partner. Die partner zal dan in de toekomst het hele logistieke proces gaan beheren. Het is de bedoeling dat een besteld onderdeel er in de toekomst maar zeven dagen over doet om bij de betrokken MV Agusta-dealer te geraken en dat wereldwijd. MV Agusta gaat in de komende jaren flink inzetten op internationale expansie en gaat daarom zowel in Europa, als in Azië, Amerika en Oceanië onafhankelijke regionale kantoren opzetten. Als aanvulling op deze strategie gaat MV Agusta ook met private importeurs in zee. Op die manier wil het merk zich van zoveel mogelijke globale dekking verzekeren.
Ook in MV Agusta's thuisbasis Schiranna zelf, veranderen er een aantal zaken. Zo heeft het merk z'n vermaarde designstudio, het Centro Stile, vanuit San Marino naar het hoofdkwartier aan de boorden van het Lago di Varese overgeheveld. . Volgens MV Agusta zal de verhuizing voor beter synergieën tussen de verschillende interne afdeling zorgen en tegelijkertijd ook het productontwikkelingsproces stroomlijnen. Bovendien betekent de verhuizing dat een MV Agusta nu volledig 'Made in Varese' is. De lay-out van de productielijnen werd ook aangepakt en een aantal productieprocessen die vroeger nog werden uitbesteed, gebeuren nu 'binnenshuis'. Daardoor kan er volgens MV Agusta nu efficiënter worden geproduceerd, terwijl de kosten geoptimaliseerd werden.
Vorig najaar bleef het stil rond MV Agusta, maar momenteel wordt er hard gewerkt aan een toekomstig nieuw model. Dat krijgen we vlak voor EICMA 2025 te zien. Volgens MV Agusta betreft het een motorfiets die baanbrekend in z'n segment zal zijn en waarvan 99% van de componenten gloednieuw is. Daarmee wil het merk z'n innovatie en het nastreven van excellentie onderlijnen. Het merk zegt verder dat het broedt op bijkomende nieuwe modellen en op termijn het volledige productgamma wil vernieuwen en nieuwe marktsegmenten wil aanboren.
Dat MV Agusta vertrouwen in z'n eigen kunnen heeft, blijkt uit de recente uitrol van een garantietermijn van 5 jaar. Die geldt voor alle modellen uit de Ottantesimo-collecite, de F3 Competizione, en de volledige LXP and Enduro Veloce line-up, en is retroactief.
Tekst: BJ
Bron: persbericht MV Agusta