Industrienieuws: Doek valt voor helmenfabrikant Lazer

De zakenkrant De Tijd meldt dat helmenmerk Lazer failliet is verklaard. Het bedrijf uit Nijvel was al onderhevig aan een gerechtelijke reorganisatie, maar die leverde geen overnemers op.

In een reactie aan De Tijd zei Lazer CEO Alexander de Vos van Steenwijk, dat de coronacrisis en de gevolgen daarvan de voornaamste redenen waren voor de faling van z’n bedrijf. Ook de Oekraïne-oorlog en het dalende consumentvertrouwen die daar het gevolg van is, hielpen Lazers zaak hoegenaamd niet.

Lazer had nochtans grootse plannen, onder de naam ‘Reddo’ werkte het achter de schermen aan een nieuwe generatie helmen met ingebouwde communicatie- en camera-opties, waarin ook een remlicht verwerkt zou zitten. Zover kwam het dus niet want het ontbrak Lazer aan de nodige fondsen om de ontwikkeling van die nieuwe helemaal rond te krijgen.

Met het faillissement van Lazer komt er een einde aan een verhaal van meer dan 100 jaar. Het bedrijf ontstond in 1919 onder de naam Lacroix. Vanaf 1930 werden er motorhelmen in hard leer geproduceerd. Daardoor was Lazer de oudste nog bestaande producent van helmen .Na WO II veranderde de naam in Cross, om in 1980 Lazer te worden.

Lazer was heel erg actief in de motorsport en sponsorde in de jaren ’90 ondermeer rijders als Stéphane Mertens, Jacky Martens en Derek Warwick (F1). Later werd Stefan Everts de ‘brand embassador’ van het merk en in recentere tijden kwamen ondermeer Xavier Siméon  en het Belgische Olympische Bobsleeteam in actie met Lazerhelmen. In 2009 scheidden de wegen van de motor- en fietsafdelingen. Deze laatste afdeling ging verder onder naam Lazer Sport, werd onderdeel van Shimano en sponsort nu ondermeer Wout Van Aert en diens Jumbo Visma-team.

Lazer gaat nu nog z’n voorraden uitverkopen, ondertussen blijft de kans bestaan dat de curator toch nog een overnemer vindt.

 

Tekst: BJ

Fotocollage: Plan C Graphics

Geschreven op 27 juli 2022
© Motoren & Toerisme