Industrienieuws: Doek lijkt definitief gevallen te zijn voor Salon

In een persbericht kondigde FEBIAC, de koepel van de auto- en motorindustrie in BelgiĆ« en Luxemburg, aan dat er geen Autosalon meer komt in 2024. Ging het Autosalon begin dit jaar nog wel door, dan waren de motorfietsen toen al niet meer op de jaarlijkse afspraak. Alleen BMW en Honda hadden enkele motorfietsen op hun stand in Brussels Expo staan. In totaal wist het Autosalon in januari 2023 vijf paleizen te vullen. Daarmee werd niet eens de helft van de beschikbare ruimte gevuld. 

Salon-organisator FEBIAC stelt in een persbericht: "De Raad van Bestuur van FEBIAC heeft besloten om volgend jaar geen fysiek Autosalon te organiseren.Het doel van FEBIAC is steeds de bezoekers een kwaliteitsvolle en representatieve ervaring te bieden. Aangezien de voorwaarden daarvoor niet aanwezig zijn, heeft de Raad van Bestuur besloten het proces niet voort te zetten voor 2024."

Zonder auto's of motoren zal er in januari 2024 geen sprake meer zijn van een jaarlijke Heysel-bedevaart voor de liefhebbers.

Met het niet-doorgaan van het Salon in 2024 lijkt nu het doek definitief te zijn gevallen voor een nationaal motorsalon. We zagen de voorbije maanden dat kleinere, meer regionaal-georiƫnteerde evenementen in deze leemte zijn gedoken. MotoMinds in Kortrijk, dat twee weken geleden voor het eerst doorgang vond, lijkt daarvan de belangrijkste en ook meest levensvatbare exponent te zijn. Motominds-organisator Kortrijk Xpo gaf daags na het evenement al aan dat er zeker een tweede editie komt.

 

Tekst: BJ

Bron: persbericht FEBIAC

Foto: FEBIAC/Autosalon.be - archief M&T

Geschreven op 26 mei 2023
© Motoren & Toerisme