Industrie-kort: Best jaar ooit voor BMW – Werkgevers-award voor Ducati – Vespa waardevol als merk

2021 was het beste jaar ooit voor BMW Motorrad. Met in totaal 194.261 nieuw afgeleverde motorfietsen en scooters deed BMW Motorrad het voorheen nooit beter dan in 2021 en dat ondanks de uitdagingen. De verkochte aantallen staan voor een groei van 14,8% (ten opzichte van 2020). De groei in verkoopaantallen deed zich voornamelijk voor in Europa en Azië. Op het Europese continent deden vooral de zuidelijke landen het goed. Italië (16,034 eenh. / +15.2 %), Spanje (12,616 eenh. / +14.4 %) en Frankrijk (19,887 eenheden / +13.4 %) waren de landen waar de verkoop het sterkst steeg. In totaal, leverde BMW Motorrad in 2021,  9,100 motorfietsen meer af in Europe, dan in het jaar voordien.

 

De R 1250 GS (Adventure) blijft veruit de bestverkochte BMW motorfiets.

Opmerkelijk is ook dat BMW Motorrad zegt geen gevolgen te hebben ondervonden van de Brexit. Ook in Groot-Brittannië zat het Duitse merk in de lift. In Groot-Brittannië en Ierland, die door BMW Motorrad samen worden bevoorraadt, werden er in totaal 9.263 nieuwe BMW’s verkocht in 2021. Dat was een toename van 26,6% ten opzichte van 2020. Ook in de VS steeg de verkoop sterk met 16.030 verkochte eenheden (+32,1%). Andere sterker stijgers wereldwijd waren Brazilië en China.

Ook in 2021 bleef de iconische R 1250 GS (en diens Adventure-variant) dé ruggengraat van BMW Motorrads verkoopcijfers. Wereldwijd werden er meer dan 60.000 eenheden van deze modellen verkocht. Voegen we daar nog de R 1250 RT en de dikke R18’s dan, blijken de boxer-modellen goed voor de helft van de totale verkoopcijfers van BMW Motorrad.

 

Ducati krijgt opnieuw predikaat Top Employer Italy. Voor het achtste opeenvolgende jaar mag Ducati zich bij de beste werkgevers van Italië scharen. Ondanks de moeilijke uitdagingen die de pandemie ook in 2021 met zich meebracht, toch wist Ducati z’n personeel in aangename en veilige arbeidsomstandigheden te laten werken.

Volgens Ducati zelf waren die goede arbeidsomstandigheden de combinatie van een human resources-strategie waarbij mensen centraal staan en een doortastende manier van management om de coronacrisis aan te pakken.

 

Vespa’s merkwaarde bedraagt meer dan 900 miljoen Euro. Dat is de conclusie van een rapport van merken-adviesbureau Interbrand.

Volgens Interbrand is Vespa een Italiaans icoon, dat het als volgt omschrijft, “een uniek, wereldwijd erkend merk, dankzij de perfecte combinatie van design, lifestyle en Italiaans erfgoed". De totale merkwaarde van Vespa zou uiteindelijk 906 miljoen Euro bedragen. Het lijdt dan ook geen twijfel dat Vespa de parel aan de kroon van de Piaggio-groep is.

 

Tekst: BJ

Bronnen: persberichten BMW, Ducati en Vespa

Foto's: BMW Group Press, Ducati Media House, Nightingale/Vespa

Geschreven op 21 januari 2022
© Motoren & Toerisme