Het verjaardagslijstje: Vijf Honda's die M&T in 1996 testte

Vijfentwintig jaar geleden verscheen Motoren & Toerisme nog maandelijks. Vijf jaar na de oprichting van het maandblad hadden stichter, bezieler en toenmalig hoofdredacteur Dirk Melkebeek en z’n ploeg de juiste koers gevonden. Aan testmateriaal was er geen gebrek want in zowat alle segmenten van de motormarkt was de concurrentie toen groter dan ooit tevoren. Dat maakt dat er jaarlijks een enorme diversiteit aan motorfietsen door de handen van de testredacteurs ging. Daarbij werd niet telkens dezelfde geijkte testformule gehanteerd, want er zijn heus wel verschillen tussen buitenlandse primeurtesten, testwerk in eigen land, duels en heuse groepstesten. En dan hebben we het nog niet gehad over de ‘specialisten’ die ook hun graantje wilden meepikken en te pas en te onpas aan de mouw van de hoofdredacteur kwamen trekken. Een test, hoe kort die ook mocht zijn, in het grootste motorblad van Vlaanderen, was publicitair immers van goudwaarde.

Een blik op het jaaroverzicht van 1996 leert dat de M&T-redacteurs dat jaar welgeteld 10 maal een Honda aan de tand voelden. De ST 1100 Pan European kwam zelfs tweemaal aan bod: éénmaal werd hij in standaard-trim uitgespeeld tegen de BMW K 1100 LT, terwijl de versie met ABS-CBS het in de herfst het tegen diezelfde BMW opnam, met de BMW R 1100 RT en de Triumph Trophy 1200 als scherprechters. De vijf meest opvallende van die tien hebben we hieronder voor jullie opgelijst.

1. NTV 650

In het aprilnummer van 1996 kwam de NTV 650 aan de beurt. In wezen is een naakte 650 cc tweecilinder niets bijzonders. Tot we naar de aandrijflijn van deze Honda kijken en zien dat een cardanas als secundaire transmissie fungeert. Vijfentwintig jaar na datum is dat toch wel een beetje speciaal, zo’n middenklasse naked met cardaandrijving. Maar in de jaren ’80 en ’90 gebeurde het wel vaker dat Japanse constructeurs hun middenklassers met zo’n  onderhoudsvriendelijke aandrijflijnen uitrustten. Gebeurde dat met het oog op kilometervretend woon-werkverkeer? De verkoop van de NTV 650 kwam hoe dan ook traag op gang, maar toch zou deze motorfiets hét platform zijn waarop Honda één van z’n grootste toerhits ontwikkelde. Maar daar later meer over.

2. Honda GL 1500 Gold Wing+ Hannigan zijspan

In het meinummer van 1996 reed hoofdredacteur Dirk Melkebeek zelf proef met een Honda GL 1500 Gold Wing met zijspan. De test handelde eigenlijk meer over het zijspan dan over de GL 1500 Gold Wing, die natuurlijk een oude bekende was voor de M&T-crew, zelf. Het zijspan in kwestie was een Astro Grand Tourer van de Amerikaanse constructeur Hannigan. Kant-en-klaar kostte deze combinatie destijds zo’n 1.200.000 BEF (of € 30.000). Een bedrag, dat de hoofdredacteur deed besluiten, dat wie geïnteresseerd was in deze driewieler, maar beter kon beginnen sparen.

3. Flat Six Custom

In juni 1996 testte M&T de Honda Flat Six Custom geïntroduceerd, een machine die misschien zelfs iets bekender is onder z’n Amerikaanse naam: Valkyrie. De machine was eigenlijk de customversie van de GL 1500. De Flat Six deelde dan ook z’n boxer zescilinder van 1520 cc met de toenmalige Gold Wing. Ook deze test was een soort van primeur want de Flat Six Custom zou pas in oktober als 1997-model naar België komen.

4. SLR 650

In de nazomer van 1996 stelde Honda de SLR 650 voor. Het merk wilde met deze machine inspelen op de groeiende supermotard-trend. De man die de SLR 650 op de foto hierboven zo behendig ‘dwars’ zet is niet freelancer Toon van de Vliet die voor M&T naar Barcelona ging, maar wel ex-500 cc GP-vedette Randy Mamola. De Californiër leerde ‘de stiel’, in de jaren ’70 op de vele flattrack-pistes die zijn thuisstaat toen rijk was en zou tot dé absolute publiekslieveling van de jaren ’80 uitgroeien. Eddie (Lawson) en Freddie (Spencer) mochten dan de wereldtitels winnen, het was toch Randy die met het applaus ging lopen. Handig als je zo’n fotomodel hebt…

5. CBR 1000 XX Super Blackbird

In juli 1996 lanceerde Honda met de CBR 1100 XX een rechtstreekse concurrent voor de Kawasaki ZZR 1100. Naast de klassieke typeaanduiding kreeg deze 164 pk sterke hyperbike ook het callsign ‘Super Blackbird’. En dat was natuurlijk een dikke, vette knipoog naar de Lockheed SR-71 Blackbird, hét spionagevliegtuig waarmee de US Air Force in de jaren ’70, ’80 én 90 ongestoord over China en Rusland kon vliegen. Net als de SR-71, werd de Super Blackbird in het grootste geheim ontwikkeld. Pas vlak voor de afreis naar het circuit van Paul Ricard, waar de presentatie plaats vond, onthulden de Honda-verantwoordelijken hun ‘top secret’. De lange, rechte lijn van Mistral op het circuit Paul Ricard, was tot in de jaren ’90 nog de langste uit de GP-kalender en dan ook heel geschikt om er de CBR 1100 XX op z’n topsnelheid te beproeven. De memorabele 'XX-files' introspread van de test uit het septembernummer van dat jaar, hebben we nu als introfoto (her)gebruikt.

 

Tekst: BJ

Foto’s: Archief M&T

Geschreven op 1 maart 2021
© Motoren & Toerisme